Städdag och inkörning
Helgen 10-11 april spenderades åt att sätta fart på kartsäsongen. På lördagen var det städdag på kartbanan.
Vädret var gråmulet och blött, men det var ändå många där. Jag valde att röja buskar vid infarten.
Utåt eftermiddagen blev det riktigt fint där, samtidigt som solen tittade fram :-)
På söndagen monterade jag ihop motor, elektronik och allt annat på karten. Jag hjälpte Lasse ut med hans
nya fina Sport 2000-kart också. Men det blev inget kört, bland annat för att jag glömt gasvajern och lite
annat smått och gott hemma. Men det var ändå en ljuvlig dag, speciellt på eftermiddagen när solen värmde gott.
Garagebild, 18 april 2010 :
|
Dessutom var det ändå full fart på banan. Alla seriösa stall var där och testade säsongens nya inställningar.
Så det fanns mycket att titta på och många att prata med.. Däremot blev det kartkörning helgen efter.
Jag var lite nervös eftersom motorn var helt nyrenoverad, men den small igång som den skulle..
Därefter blev det ett par pass på banan. Men det gick inte så fort eftersom motorn skulle köras in ordentligt.
Första passet var det max 10'000 rpm som gällde, och andra passet var det max 12'000 rpm. Rätt trist samtidigt
som man måste vara skärpt när alla andra körde mycket fortare. Men allt gick bra, och nu är motorn inkörd :-)
|
Stockholm Race Weekend 2009
Sista söndagen i april gick åt att vara flaggvakt på kartbanan för det var årets stortävling, Stockholm Race
Weekend. Och vilket tur med vädret vi hade. Solen sken från en i stort sett klarblå himmel hela dagen.
Det var iofs lite kallt på morgonen, men uppåt dagen värmde både solen och rejsingen gott..
Räjsbilder, 25 april 2010 :
|
|
Itera Hyrkart Championship
Onsdagen 19 maj hade jobbet ordnat med hyrkart utomhus på kartbanan i Stäket. Pressen var stenhård eftersom
jag sagt något om att hyrkartar är trista.. Men det gick utmärkt. Jag lade mig direkt på 52-53 sekunders varv,
medan de andra fick kämpa lite hårdare..
The Chequered Flag, 19 maj 2010 :
|
Men någon fördel av hemmabana skall man förstås ha! Tidskval och heat klarades av rätt snabbt och sedan var
det dags för final. Nu skulle alla de snabbaste mötas.. Jag hade iofs pole position, men jag vet också att
det är lätt att få en dålig start, eller bli avknuffad i den första hårnålen. Men det gick fint, och sedan
var jag aldrig hotad :-)
Jag satte iofs inte den snabbaste tiden, men å andra sidan kör jag lite på säkerhet under finalen. Det hade
ju varit nesligt att åka av i ledning.. Så jag defilera i mål tämligen ohotad, och kunde hämta ut förstapriset
under diverse jubel :-) Bakom hade det varit betydligt tajtare, och tredjemannen var rätt besviken..
|
Träningsvakter
Sommarbilder, 20 juni 2010 :
|
Söndagen 20 juni var det dags att vara träningsvakt på kartbanan. Jag tog hojen dit, för jag planerade att
åka hoj med smc på kartbanan senare på kvällen.. Sedan var det hårt arbete från halv nio till sex. Fast det
var inte så farligt, för det tävling i Västerås så det var inte många där. Dessutom hade vi hjälp i kiosken
av Julia som tagit funktionärslicens för att kunna tjäna lite extra pengar. Så både Lasse och jag kunde ta
en sväng med gott samvete :-)
Jag gjorde dock ett stort misstag under dagen. Ett stag till avgasröret gick sönder på min kart och medan
jag väntade på att kartshopen skulle öppna erbjöd Lasse en åktur med hans nya kart.. Och vilken skillnad,
fast jag har nyrenoverad motor var det som natt och dag. Vilket drag! Och vilka bromsar! Och vilken grepp!
Nu vill jag också ha en ny kart..
|
Ramen sprack igen..
Söndagen 15 augusti åkte jag åter både kart och hoj på Stäket. Först fick jag förstås mecka en stund med karten
för en rem till kylningen hade gått sönder, och man måste lyfta bakaxeln för byta dem. Sedan var jag tvungen att
få hjälp för att komma ut på banan, för det verkar som en lamell i kopplingen gått sönder..
Till det positiva hör dock att efter 5-6 varv började motorn helt plötsligt gå riktigt bra igen. Jag renoverade
den i vintras, och trodde att jag skulle slå varvtider på löpande band. Istället blev jag rätt besviken för den
kändes mycket svagare än innan. Vilket även varvtiderna visade. Men som sagt, helt plötsligt kände jag att motorn
puffade på rätt bra igen.
Till det negativa hör istället att ramen på karten sprack under det sista passet på banan! Så det blev färdigkört
för resten av säsongen.. Men nu är ramen lagad och förstärkt. Nu skall bara kopplingen fixas också..
Det finns helt klart hopp, även i det mörkaste mörker..
|
|