Tillbaka
16 augusti 2010

Konbana på Lunda flygfält

14 augusti 2010

Eftersom det var lördagen efter den första arbetsveckan tog det mot att behöva gå upp tidigt ännu en morgon, så jag tänkte att nu får någon annan lägga banan. Men när jag kom dit halv tio så hade Vincent iofs satt ut de flesta konorna, men väntade in mig för den sista finjusteringen.

Framåt tio var banan klar. Det blev ungefär samma mix med knix och fart som vi brukar lägga, med 4-5 riktiga tvära svängar vid start och mål, sedan a-sprinten ut till några rätt öppna svängar bort till vändkonen.

Därefter satte vi 5-6 konor på rak linje, där man först kunde öka farten, men sedan var tvungen att bromsa in för en något mer tvär slalombana som sakta öppnade upp mot inbromsningskonen där man svänger tillbaka in i de sista tvära svängarna in i mål.

Jag väntade till sist med att köra, tog med Jerker som passagerare och satte direkt en bra tid med 1.20.81! Nästa omgång körde jag utan passagerare och slog till med 1.19.41 som var bästa tid under större delen av dagen.

Men utåt eftermiddagen fick Speedsterspeed mappningen på sin turbotrimmade rejsmaskin att funka och slog till med några 1.19-tider och slutligen en helt fantastisk 1.18.03! Far out!

Jag försökte svara och lyckades sänka mig till 1.19.25 men till slut fick jag erkänna mig besegrad. Jag försökte så pass att i en repa klippte jag en målkon också. Inte bra. Man kanske skulle börja trimma bilen.. Eller skaffa något som är optimerat för konbana..? Hmmm.


Dagen unika konbana: Ungefär som förra och förrförra årets unika konbana: Start och mål i östra ändan, först några riktigt tvära svängar lagom för ettan, sedan in i a-sprintbanan i tvåan, vidare genom några lite glesare konor lagom för trean bort till en vändningskon längst bort.

På vägen tillbaka först 5-6 konor på rak linje, där man först kunde öka farten (trean), men sedan var tvungen att bromsa in (tvåan) för en något mer tvär slalombana som sakta öppnade upp (trean eller kanske tom fyran) mot inbromsningskonen där man svänger tillbaka in i de sista tvära svängarna (ettan) till mål.

Förare Bil Motor Vikt Däck Tid
Mikael A WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca240hk? ca950kg?, 4.0kg/hk r-däck, modifierad 1:18:03
(1:19:19)
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:19:25
(1:19:41, 1:19:69, 1:20:22, 1:20:34)
Mattias WGN, Opel Speedster, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg, 6.5kg/hk r-däck 1:20:41
(1:20:50, 1:20:50)
Vincent WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 1:20:50
Johan XUZ, Opel Speedster Turbo, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk 1010kg, 5.0kg/hk gatdäck 1:20:62
(1:21:12, 1:21:16)
Mikael W CML, Vauxhall VX220, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:21:69
(1:21:94, 1:22:12, 1:23:00, 1:23:22, 1:23:34)
Niklas XBS, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:23:63
Lars CJP, Lotus Exige, svart Rak 4, Kompressor, 2.0liter, 240hk 1005kg, 4.2kg/hk r-däck, sprillans ny 1:23:81
Jenny RRM, Mitsubishi Evo VI, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 280hk 1500kg, 5.4kg/hk r-däck 1:23:90
(1:23:90, 1:24:16, 1:24:31)
Arn Jr SGT, Opel Speedster, grå Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg, 6.5kg/hk r-däck 1:24:75
Arn Sr SGT, Opel Speedster, grå Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg, 6.5kg/hk r-däck 1:25:85
(1:27:34, 1:28:41, 1:29:16)
Ove XNM, Ferrari 575M, röd V12, 5.7liter, 517hk 1880kg, 3.6kg/hk gatdäck 1:29:85
Jerker RLD, Mazda Miata, vinröd Rak 4, 1.8liter, 140hk 1110kg, 7.9kg/hk gatdäck 1:31:28

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

=> Orginalbilderna har upplösning 3648x2736.

Planen är att rensa bort runt hälften av bilderna framåt hösten, och bara spara de bästa.

Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.


>> Mera bilsport