Tillbaka
30 juni 2013

Konbana på Lunda flygfält

30 juni 2013

Lördagen ägnade jag åt att putsa på lillbilen och byta däck för på söndagen var det dags konbanekörning. Tyvärr var det riktigt mulet på söndagsmorgonen och dessutom hade det börjat regna när jag åkte. Fast inte tillräckligt för att cabba upp. Och efter några minuter körde jag från regnet..

Resten av dagen var det skapligt väder. Det var mer sol än moln, även om det gled in några mörka moln ett par gånger. Mitt på eftermiddagen kom det även 20-30 droppar. Fast återigen inte tillräckligt för att cabba upp. Och asfalten höll sig tillräckligt torr hela dagen.

Det var en salig blandning av bilar. Det var inte samma majoritet av Speedsters om det brukar, utan det var även Lotus Elise, Lotus Exige, Opel GT, Megane RS, M3, 911, 924 turbo, Miata och S2000 förstås. Och en salig blandning av folk förstås. Idel trevliga typer..

Det innebar att det även blev mycket prat. Det hände att banan låg tom mer än en gång. Kanske börjar vi bli gamla.. Fast trevligt är det hur som helst. Och det fina vädret bidrog säkert till den sävliga lunken. Vid sidan av banan. På banan gick det fort.

Ifjol markerade vi alla konornas placering för att kunna köra samma bana i år. Dock mindes vi inte riktigt på vilket håll två av dem skulle passeras så det blev förmodligen ändå inte samma bana.. Det gjorde inte så mycket, för det var roligt ändå. Men den här gången loggade jag spåret i driftboxen så nästa gång..

Jag gick ut först, och satte som vanligt en skaplig tid direkt. Men i år har de som bygger om sina speedstrar, sätter på överladdning, lättar, och ställer in hjulvinklar och fjädrar för racing fått ordning på sina grejer. Så det var speciellt två speedstrar, LL och SpeedsterSpeed, som gick som tåget och snart var allra snabbast.

Visst är det skoj att vara snabbast, men egentligen skall väl inte min kärra som väger åtminstone 300 kg mer, har mindre effekt och har original hjulupphängning ha minsta lilla chans. Till slut fick jag fjärde bästa tid, för under eftermiddagen fick Krämbulle flyt i körningen och satte några riktigt bra tider.

För den delen så kämpade alla hårt och det sattes också några riktigt imponerande tider. Det är riktigt roligt att se hur körningen och tiderna förbättras från år till år. Fast Turbo2 i M3:an satsade nog mest på att ha roligast av alla, för han gasade hårt och lade många fina sladdar mellan konorna..


Dagens konbana: V-Sprint (II)

Nästan samma konbana som ifjol, men vi passerade två konor på annat vis. Det innebär att varvtiderna ökade runt 2-3 sekunder eftersom en rätt öppen sväng ersattes av en ny riktig tvär sväng.

Grunden är förstås samma: Start och mål i östra ändan, först några riktigt tvära svängar lagom för ettan, sedan in i A-sprintbanan i tvåan, vidare genom några lite glesare konor (fortfarande i tvåan) till den nya tvära svängen och bort till en vändningskon längst bort.

På vägen tillbaka 4 glesa konor där man kan känna lastväxelreaktioner i trean, innan man bromsar in hårt halvvägs in i A-sprinten och dess rätt tvära svängar som övergår i några ännu tvärare svängar för att få ner farten ordentligt innan målgång.

Förare Bil Motor Vikt Däck Tid
LL WME, Opel Speedster, svart Rak 4, Kompressor, 2.2liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 1:16,00
Speedsterspeed WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 1:16,59
Krämbulle XUZ, Opel Speedster Turbo, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk 1010kg, 5.0kg/hk gatdäck (?) 1:18,00
Tärning RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:20,78
Slimvince WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, NA 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 1:21,56
Redcat LHO, Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 1:22,47
Ter EGF, Lotus Elise K20, grå Rak 4, Kompressor, 2.0liter, ca300hk? ca900kg?, 3.0kg/hk r-däck, modifierad 1:22,50
Turbo2 ROB, BMW M3 sedan E36, grå Rak 6, NA, 3.2liter, 321hk 1570kg, 4.9kg/hk gatdäck (?) 1:23,53
Sven CMD, Porsche 997 C4S, blå Boxer 6, NA, 3.8liter, 355hk 1550kg, 4.4kg/hk r-däck 1:24,34
Cedric ANU, Porsche 924 turbo, vit Rak 4, Turbo, 2.0liter, 170hk 1180kg, 6.9kg/hk r-däck (?) 1:25,38
Lennart XXY, Mazda Miata NC, vinröd Rak 4, NA, 1.8liter, 160hk 1170kg, 7.3kg/hk gatdäck 1:25,41
Error CML, Vauxhall VX220, gul Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck 1:25,44
Fredde KSO, Renault Megane RS, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 250hk 1462kg, 5.8kg/hk gatdäck 1:29,64
kcabneits BRJ, Opel Speedster, grön Rak 4, Kompressor, 2.2liter, 258hk 910kg, 3.5kg/hk r-däck 1:30,44

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.


Vincents bilder


>> Mera bilsport