Tillbaka |
30 juni 2013
|
Lördagen ägnade jag åt att putsa på lillbilen och byta däck för på söndagen var det dags konbanekörning. Tyvärr var det riktigt mulet på söndagsmorgonen och dessutom hade det börjat regna när jag åkte. Fast inte tillräckligt för att cabba upp. Och efter några minuter körde jag från regnet..
Resten av dagen var det skapligt väder. Det var mer sol än moln, även om det gled in några mörka moln ett par gånger. Mitt på eftermiddagen kom det även 20-30 droppar. Fast återigen inte tillräckligt för att cabba upp. Och asfalten höll sig tillräckligt torr hela dagen.
Det var en salig blandning av bilar. Det var inte samma majoritet av Speedsters om det brukar, utan det var även Lotus Elise, Lotus Exige, Opel GT, Megane RS, M3, 911, 924 turbo, Miata och S2000 förstås. Och en salig blandning av folk förstås. Idel trevliga typer..
Det innebar att det även blev mycket prat. Det hände att banan låg tom mer än en gång. Kanske börjar vi bli gamla.. Fast trevligt är det hur som helst. Och det fina vädret bidrog säkert till den sävliga lunken. Vid sidan av banan. På banan gick det fort.
Ifjol markerade vi alla konornas placering för att kunna köra samma bana i år. Dock mindes vi inte riktigt på vilket håll två av dem skulle passeras så det blev förmodligen ändå inte samma bana.. Det gjorde inte så mycket, för det var roligt ändå. Men den här gången loggade jag spåret i driftboxen så nästa gång..
Jag gick ut först, och satte som vanligt en skaplig tid direkt. Men i år har de som bygger om sina speedstrar, sätter på överladdning, lättar, och ställer in hjulvinklar och fjädrar för racing fått ordning på sina grejer. Så det var speciellt två speedstrar, LL och SpeedsterSpeed, som gick som tåget och snart var allra snabbast.
Visst är det skoj att vara snabbast, men egentligen skall väl inte min kärra som väger åtminstone 300 kg mer, har mindre effekt och har original hjulupphängning ha minsta lilla chans. Till slut fick jag fjärde bästa tid, för under eftermiddagen fick Krämbulle flyt i körningen och satte några riktigt bra tider.
För den delen så kämpade alla hårt och det sattes också några riktigt imponerande tider. Det är riktigt roligt att se hur körningen och tiderna förbättras från år till år. Fast Turbo2 i M3:an satsade nog mest på att ha roligast av alla, för han gasade hårt och lade många fina sladdar mellan konorna..
Dagens konbana: V-Sprint (II)
Nästan samma konbana som ifjol, men vi passerade två konor på annat vis. Det innebär att varvtiderna ökade runt 2-3 sekunder eftersom en rätt öppen sväng ersattes av en ny riktig tvär sväng.
Grunden är förstås samma: Start och mål i östra ändan, först några riktigt tvära svängar lagom för ettan, sedan in i A-sprintbanan i tvåan, vidare genom några lite glesare konor (fortfarande i tvåan) till den nya tvära svängen och bort till en vändningskon längst bort.
På vägen tillbaka 4 glesa konor där man kan känna lastväxelreaktioner i trean, innan man bromsar in hårt halvvägs in i A-sprinten och dess rätt tvära svängar som övergår i några ännu tvärare svängar för att få ner farten ordentligt innan målgång.
Förare | Bil | Motor | Vikt | Däck | Tid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
LL | WME, Opel Speedster, svart | Rak 4, Kompressor, 2.2liter, ca300hk? | ca950kg?, 3.2kg/hk | r-däck, modifierad | 1:16,00 | ||
Speedsterspeed | WGP, Opel Speedster, röd | Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca300hk? | ca950kg?, 3.2kg/hk | r-däck, modifierad | 1:16,59 | ||
Krämbulle | XUZ, Opel Speedster Turbo, grå | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk | 1010kg, 5.0kg/hk | gatdäck (?) | 1:18,00 | ||
Tärning | RPX, Honda S2000, röd | Rak 4, NA 2.0liter, 240hk | 1350kg, 5.6kg/hk | r-däck | 1:20,78 | ||
Slimvince | WOP, Opel Speedster, vit | Rak 4, NA 2.2liter, 147hk | 970kg, 6.6kg/hk | r-däck | 1:21,56 | ||
Redcat | LHO, Opel GT, svart | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) | 1410kg, 4.5kg/hk | r-däck | 1:22,47 | ||
Ter | EGF, Lotus Elise K20, grå | Rak 4, Kompressor, 2.0liter, ca300hk? | ca900kg?, 3.0kg/hk | r-däck, modifierad | 1:22,50 | ||
Turbo2 | ROB, BMW M3 sedan E36, grå | Rak 6, NA, 3.2liter, 321hk | 1570kg, 4.9kg/hk | gatdäck (?) | 1:23,53 | ||
Sven | CMD, Porsche 997 C4S, blå | Boxer 6, NA, 3.8liter, 355hk | 1550kg, 4.4kg/hk | r-däck | 1:24,34 | ||
Cedric | ANU, Porsche 924 turbo, vit | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 170hk | 1180kg, 6.9kg/hk | r-däck (?) | 1:25,38 | ||
Lennart | XXY, Mazda Miata NC, vinröd | Rak 4, NA, 1.8liter, 160hk | 1170kg, 7.3kg/hk | gatdäck | 1:25,41 | ||
Error | CML, Vauxhall VX220, gul | Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk | 970kg, 6.6kg/hk | gatdäck | 1:25,44 | ||
Fredde | KSO, Renault Megane RS, grå | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 250hk | 1462kg, 5.8kg/hk | gatdäck | 1:29,64 | ||
kcabneits | BRJ, Opel Speedster, grön | Rak 4, Kompressor, 2.2liter, 258hk | 910kg, 3.5kg/hk | r-däck | 1:30,44 |
Korrigeringar eller andra åsikter?
=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.
=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.
Det finns betydligt fler bilder från dagen. Dessa är de bästa.