Tillbaka
5 juli 2018

11 maj 2018

För andra gången åkte vi till Porscheklubbens årsmöte kallad Porschefestivalen, denna gång förlagd till Stenungsund Yacht Club på västkusten. Efter att först ha servat bilen i Linköping åkte vi dit på torsdagen i ett strålande högsommarväder. När vi kom fram var det hela 27 grader varmt!

Detta år arrangerades festivalens slalomkörning på Ljungbyheds flygfält, som ligger nästan en timme norut. Om man håller hastigheten. Det var dock blött hela vägen upp, och det var fortfarande blött på flygfältet när vi samlades. Det torkade dock snart upp, och när det var dags att köra var asfalten åtminstone torr.

Den här gången fick man köra två repor och försöka sätta en bra tid. Inte mycket, men det är ju lika för alla. Istället fick vi tillfälle att gå banan till fots innan start. Den kändes relativt snabb och ändå harmonisk, men det vet man inte förrän man kör i rätt fart..

Efter att först besökt toa, som låg långt bort, hamnade jag nästan sist i startkön till min klass HS2 (Herrar i Nyare Standardbilar). Efter en lång stund var det äntligen min tur. Jag bestämde mig för att inte satsa stenhårt utan istället försöka hitta ett flyt. Mycket riktigt kändes den rätt harmonisk, men å andra sidan kändes asfalten otroligt hal. Däcken släppte greppet mer eller mindre kontinuerligt..

Jag fick dock till en skaplig vändning, där jag valde att köra högervarv för att kunna bromsa så sent som möjligt. Vägen tillbaka flöt också på skapligt. Tillräckligt bra för att ge mig bästa tiden! Fast det dröjde inte länge förrän någon annan slog den med någon tiondel. Och till slut kom Hr Drugge och slog (som vanligt) till med en sekund snabbare tid. Men tredje bästa var min..

Samtidigt ökade temperaturen i asfalten alltmer samtidigt som det lades alltmer gummi i spåret, så jag förväntade mig kraftigt sänkta tider ju senare på dagen man körde. Jag hoppades sänka mig åtminstone en halv sekund. Så det blev det inte. Jag lyckades bara sänka mig en enda liten hundradel! Fast jag gjorde några misstag, bland annat i vändningen, så om vi bara hade fått flera chanser..

Till min glädje lyckades ingen annan knäcka mina tider, så i slutändan blev jag trea i min klass. Däremot i den snabbare R-klassen efter lunch var det 5 st som slog mig. Fast de har bättre bilar, och asfalten var förmodligen mer greppig på eftermiddagen så det är ok :-)

Glad körde jag en liten omväg på små västgötska landsvägar hem. Frugan hade varit på spa medan jag var borta, och vi tillbringade resten av eftermiddagen i spa-avdelningens solstolar. På kvällen bjöd restaurangen åter på fiskrätter, åter väldigt goda. Fast höjdpunkten var förstås prisutdelningen när jag fick ta emot pris på scenen :-)


Dagens konbana: Unik PCS-slalom

PCS använder en startlinje ungefär tio meter innan tidtagningen. Jag antar att det är för att undvika kopplingsras efter några våldsamma starter.

Själva banan börjar med några tvära konor som sakta öppnar upp. Dock behövdes lite lätt broms mitt i.

Vändkonen får man runda på vilket håll man vill. De olika hållen ger antingen rakare broms / sämre acc eller snedare broms / bättre acc, vilket passar olika bilar olika bra, om bilen tex har ABS. Dessutom hade norra sidan olika typer av asfalt vilket kan påverka både acc och broms.

Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål. Som jag förstod det lägger man alltid lite olika banor vid varje tillfälle, även om huvudprincipen är densamma.


Mina bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.


08:56 Blött och dimmigt

10:06-11 Snart dags

10:31-33 Strax dags

10:35:03-39 Full fart
(Tack för bilderna, okänd PCS#)

10:58 Baksidor

11:57 Röda skönheter

Tiderna


>> Mera bilsport