Tillbaka
30 maj 2023

19 maj 2023

Porscheklubben anordnade sin sedvanliga festival runt årsmötet på långhelgen vid Kristi Flygare. I år var festivalen förlagd till Tanumstrand by the Sea i norra Bohuslän. Festivalens slalomtävling var förlagd långt därifrån, på Stora Holm trafikövningsplats vid Säve flygplats, nästan i Göteborg, 15 mil från hotellet.

På torsdagen var det dags för slalomtävling. Både Pernilla och jag deltog, och i år körde vi förstås med den nya lillbilen, vilken klassar in i den snabbaste R-klassen. Vår klass körde på eftermiddagen, och det innebar att vi kunde ta sovmorgon. Det var extra bra eftersom det var långt att köra. Vi åkte iväg lite efter tio, snurrade ut på E6 i sällskap av en annan deltagare, satte på farthållaren och cruisade ner lagom till lunch.

Efter lunch gick vi som vanligt banan till fots, som var lagd längs en lång landsvägsliknande sväng ut på en större asfaltsyta. Den saknade naturlig rytm, och hade några krångliga passager framåt vändningen. Därefter var det samma bana tillbaka. I år fick vi köra tre gånger, och sedan räknades tiden på de två snabbaste reporna.

Först ut var damklassen, och allra först var Pernilla. Hon var jättenervös. Ny bil, krånglig bana, diken längs vägen. Dessutom hade hon problem med hjälmen. Den fick inte plats utan stötte mot nackstödet, vilket gjorde att hon fick sitta framåtlutat och inte såg ordentligt. Vilket innebar att hon körde klart försiktigt. Men hon fick ett fint flöde, och välte inte heller några konor.

De andra tjejerna i klassen var mer heta på gröten, körde fortare men välte också ett antal konor. Till slut visade det sig att Pernilla hamnade på tredje plats i den snabba damklassen. Bra kört. På kvällen fick hon dessutom komma upp på scen och ta emot ett pris, en fin tekopp med Porsche RSR-logga.

Därefter var det dags för herrklassen, och jag var allra först ut. Fast jag hade stått ute på fältet för att ta bilder och behövde traska tillbaka rätt långt, och dessutom ville jag göra en debriefing med Pernilla omedelbart efter hennes körning. Så jag var sen till start, och fick inte ens värma mina däck. Katastrof. På den här banan var greppet i däcken helt avgörande, och extra mycket för de extrema Cup 2-däck som sitter på vår bil.

Det innebar att första repan sladdade jag mest runt, huvudsakligen som understyrning, dvs bilen gick bara rakt fram utan att svänga. Inte skoj. Till andra repan hann jag värma däcken ordentligt, och satte en skaplig tid. Inte allra snabbast, men åtminstone bland de snabbare tiderna. Med en perfekt tredje repa skulle jag fortfarande ha chansen för klassvinst.

Så blev det inte. Det blev en ganska snabb repa, men jag lyckades också välta en kon. Det hade ändå inte räckt till vinst. David i sin brors snabba 996 GT3 (med rejält tuffa hjulvinklar) satte de två allra lägsta tiderna och vann överlägset. Grymt kört, David! Därefter kom två norrlänningar som delade på en giftigt grön 991 GT3RS, och körde väldigt fort. Snyggt kört, mina herrar!

Min insats räckte dock till en fjärdeplats. Med tanke på att bilen knappt är inkörd, har standard hjulvinklar och att jag inte fick värma mina däck får jag vara nöjd med det resultatet. Det kändes dock inte riktigt så när vi åkte därifrån..


Dagens konbana: Unik PCS-slalom längs smal väg.

PCS använder en startlinje ungefär tio meter innan tidtagningen. Det är för att undvika onödiga kopplingsras efter några våldsamma starter.

Själva banan var lagd längs en lång landsvägsliknande nästan 180-graderssväng ut på en större asfaltsyta. Vilket innebar att längs vägen saknade den naturlig rytm, med varannan sväng rejält tvär, och nästa knappt märkbar. Sedan hade den några krångliga passager framåt vändningen. Därefter var det samma bana tillbaka. Längs den smala landsvägen fanns dessutom lyktstolpar och 'farliga' diken på bägge sidor av vägen.

I år fick vi köra tre gånger, och sedan räknades tiden på de två snabbaste reporna.


Mina bilder

=> Klicka på en bild för att se den i 900x600.




Tiderna


>> Mera bilsport