Honda NSX

Utveckling

1990 Honda NSX börjar att säljas, oktober 1990 i USA som Acura NSX och november 1990 i Japan.
1991  
Honda NSX börjar att säljas januari 1991 i Europa.
1992  
Mindre uppdatering: Krockkudde för föraren.
1993 Honda NSX Type-R introduceras i Japan. Type-R är en 120 kg lättare och hårdare version.
Mindre uppdatering: krockkudde för passageraren.
1994  
Mindre uppdatering: 16-tums fälgar. Elektrisk styrning även för den manuella versionen.
1995 Honda NSX Type-T introduceras. Type-T har ett avtagbart tak. Samma år kommer DBW, F-matic och Torsen LSD.
1996
1997 För den manuella versionen borras motorn upp till 3.2 liter, och lådan får sex växlar.
Mindre uppdatering: Större hjul och bromsar, förändrad styrning och framspoiler, immobiliser.
Honda NSX Type-S introduceras i Japan.
1998
1999 Mindre uppdatering: ABS-system, förbättrad förbränning i motor, avgasutsläpp enligt LEV.
Alex Zanardi Edition introduceras i USA.
2000
2001 Honda NSX får ett facelift, med bla fasta strålkastare, större hjul och förbättrad aerodynamik.
2002 Den andra generationen Honda NSX Type-R introduceras i Japan.
2003
2004
2005 Sista modellåret innan tillverkningen av Honda NSX läggs ner.
Honda NSX Type-R GT presenteras ändå, för Honda fortsätter att tävla med NSX i den japanska racerklassen Super GT.
2006
2007
2008 Konceptbilen Mugen NSX RR presenteras som ett sent farväl till NSX.
2009 Honda NSX:s deltagande i Super GT avslutas.

Uppdaterad 2012-06-25