Utveckling
1990 | Honda NSX börjar att säljas, oktober 1990 i USA som Acura NSX och november 1990 i Japan. | |
---|---|---|
1991 | Honda NSX börjar att säljas januari 1991 i Europa. | |
1992 | Mindre uppdatering: Krockkudde för föraren. | |
1993 | Honda NSX Type-R introduceras i Japan. Type-R är en 120 kg lättare och hårdare version. Mindre uppdatering: krockkudde för passageraren. | |
1994 | Mindre uppdatering: 16-tums fälgar. Elektrisk styrning även för den manuella versionen. | |
1995 | Honda NSX Type-T introduceras. Type-T har ett avtagbart tak. Samma år kommer DBW, F-matic och Torsen LSD. | |
1996 | ||
1997 | För den manuella versionen borras motorn upp till 3.2 liter, och lådan får sex växlar. Mindre uppdatering: Större hjul och bromsar, förändrad styrning och framspoiler, immobiliser. Honda NSX Type-S introduceras i Japan. | |
1998 | ||
1999 | Mindre uppdatering: ABS-system, förbättrad förbränning i motor, avgasutsläpp enligt LEV. Alex Zanardi Edition introduceras i USA. | |
2000 | ||
2001 | Honda NSX får ett facelift, med bla fasta strålkastare, större hjul och förbättrad aerodynamik. | |
2002 | Den andra generationen Honda NSX Type-R introduceras i Japan. | |
2003 | ||
2004 | ||
2005 | Sista modellåret innan tillverkningen av Honda NSX läggs ner. Honda NSX Type-R GT presenteras ändå, för Honda fortsätter att tävla med NSX i den japanska racerklassen Super GT. | |
2006 | ||
2007 | ||
2008 | Konceptbilen Mugen NSX RR presenteras som ett sent farväl till NSX. | |
2009 | Honda NSX:s deltagande i Super GT avslutas. |
källa:
world.honda.com,
nsxcb.co.uk