Honda F1

1964 - 1968

Samtidigt som Honda började tillverka bilar 1962 började man i sann Honda-anda att även konstruera en bil för Formel 1. 1963 började man att bygga prototypen, Honda RA270, som hade en tolvcylindrig motor på 1,5 liter enligt de dåtida reglerna. Vid konstruktionen av chassit användes en Cooper Climax som grund för arbetet.

RA270 målades i guld. Den mest utstickande detaljen var dess tolv separata avgasrör. Den provkördes för första gången i Arakawa 6 februari 1964. Den tvärmonterade V12-motorn varvades denna gång bara till 8'500 varv/min, men 15 februari nådde Sir Jack Brabham 11'800 varv/min på Suzuka. 19 mars visades bilen vid Monacos GP, men sedan går den i pension.

Den förbättrade efterträdaren RA271 kommer till Belgiens GP 1964, men dras tillbaka innan start. Sedan dröjer det till Tysklands GP i augusti innan debuten sker med Ronnie Bucknum som förare. Det blir bilens bästa resultat. Bucknum låg på elfte plats när han snurrade av och blev klassificerad som trettonde plats.

Totalt startar RA271 i tre Grand Prix, men bryter de två sista i Italien och USA. Det som är mest utmanande är dock att Honda har konstruerat både chassi och motor själva, vilket bara Ferrari och BRM också hade gjort. Dessutom är det ett heljapanskt stall, förutom de två amerikanska förarna, Ronnie Bucknum och Richie Ginther.

Säsongen 1965 används efterträdaren RA272. Jämfört med konkurrenterna är den tekniskt avancerad och kan varva 14'000 varv/min, vilket var ovanligt mycket på den tiden, men den är även relativt tung. Richie Ginther tar Hondas första F1-vinst i Mexicos GP 1965, där han leder tävlingen från start till mål.

Det året ställer Richie Ginther upp i åtta av tio GP, bryter tre lopp och kommer på sjätteplats i två lopp. Totalt får han 11 poäng och kommer på sjunde plats i förarmästerskapet. Ronnie Bucknum ställer upp sex av tio GP, bryter fyra lopp och kommer på femteplats i Mexico. Totalt får han 2 poäng och kommer på 15:e plats. Honda kommer på sjätte plats i konstruktörsmästerskapet.

Till säsongen 1966 förändras reglementet så att man får använda treliters motorer. Shoichiro Irimajiri konstruerar en ny V12:a som monteras längsledes i nya RA273. Den debuterar inte förrän i Italiens GP i slutet av säsongen. Bästa resultat är en fjärdeplats i Mexicos GP av Richie Ginther.

RA273 fortsatte att användas första halvan 1967, nu i händerna på John Surtees. Bästa placering är en tredjeplats i Sydafrikas GP. Under tiden utvecklas ett helt nytt, betydligt lättare chassi baserat på Lola T90 med hjälp av Eric Broadley på Lola, RA300, som behåller samma V12-motor.

RA300 debuterar i Italiens GP 1967 med en imponerande förstaplats. Under resten av säsongen skrapar Surtees bara ihop ytterligare tre poäng. Totalt får Surtees ihop 20 poäng och blir fyra i mästerskapet. Även Honda blir fyra i mästerskapet för konstruktörer.

1968 inleddes med RA300, men ersattes av RA301 till det andra loppet. John Surtees fortsatte att köra och tog en andraplats i Frankrikes GP som bästa resultat. Totalt bröt Surtees åtta lopp, tog tolv poäng och kom på en åttondeplats i mästerskapet. Svensken Jo Bonnier körde ett lopp med RA301, och kom på femteplats.

Parallellt utvecklades RA302, en experimentbil med luftkyld V8. Surtees vägrade att köra den och istället startade Jo Schlesser i Frankrikes GP med den. Tyvärr förolyckades han strax efter start, Schlesser kraschade på det andra varvet och bränsletanken exploderade.

Det innebar att Honda bestämde sig för att dra sig ur Formel 1 efter säsongens slut.
SäsongStallBilMotorPoängPlacFörare
Fabrikstall:
1964 Honda R&D RA271 RA271E 1.5 V12 0 - Ronnie Bucknum
1965 Honda R&D RA272 RA272E 1.5 V12 11 6:a Ronnie Bucknum, Richie Ginther
1966 Honda R&D RA273 RA273E 3.0 V12 3 8:a Ronnie Bucknum, Richie Ginther
1967 Honda R&D RA273
RA300
RA273E 3.0 V12 20 4:a John Surtees
1968 Honda R&D RA300
RA301
RA302
RA273E 3.0 V12  
RA301E 3.0 V12
RA302E 3.0 V8
14 6:a John Surtees, Jo Schlesser, David Hobbs
Privatstall:
1968 Joakim Bonnier Racing Team RA301 RA301E 3.0 V12 5 - Joakim Bonnier

Uppdaterad 2012-06-20