Honda NSX

Chassi

Att designa en sportbil från grunden är mycket svårare än det ser ut. Honda hade förstås nytta av erfarenheterna från den första generationen NSX, men den konstruerades för ungefär tjugofem år sedan, och det har hänt mycket sedan dess.

Honda beslöt sig för att använda samma grundläggande koncept som i den första generationen NSX. Det vill säga mittmotor och V6, samt att flytta de teknologiska gränserna framåt för chassikonstruktion.

Från början beslöt man sig för att ha en tvärmonterad motor, precis som på den första generationen. Mitt uppe i utvecklingsarbetet insåg man dock att en längsmonterad motor krävdes för att bilen skulle bli optimal, och chassit fick därför konstrueras om från grunden.

Denna stora förändring av chassits grundläggande struktur innebar dock att bilens introduktion försenades med mer än ett år.

Precis som den första generationen NSX flyttade gränserna med världens första serietillverkade chassi och kaross i aluminium, flyttar den andra generationen NSX gränserna med en kaross som består av en space frame i multi-material som medger klassledande styvhet med bibehållen lätthet.

Karossens space frame i multi-material innebär att dörrar, lucka och tak består bland annat av aluminium medan skärmar, paneler och bakre ytan är kompositmaterialet SMC (sheet-molded composite).

Tillverkningen av den andra generationen NSX innebär också att Honda använder världens första tillämpning av en ny patenterad teknik med ytreducerande gjutning, vilket också medför styvhet i toppklass.

Den andra generationen NSX har också världens första tredimensionella A-stolpe i ultrastarkt stål, vilket medför kombinerad klassledande krockstyrka och utmärkt sikt framåt. Ett kännetecken från den första generationen NSX.

Den har även klassledande aerodynamik utan användande av aktiva element, samtidigt som drivlinan med tre motorer kyls med tio kylare, tack vare ett totalt genomtänkt luftflöde runt och genom bilen.

källa: world.honda.com

Uppdaterad 2016-08-08