Honda NSX

Koncept

NSX Concept 2012

Efter många års spekulationer och ändrade beslut visades Acura NSX Concept upp i januari 2012 i Detroit, och mottogs entusiastiskt. De flesta bedömare verkar vara ense om det verkar vara en värdig uppföljare till den första generationen NSX. Den börjar säljas inom tre år.

 

Den europeiska versionen Honda NSX Concept visades upp i mars 2012 i Geneve, då det även bekräftades att den kommer att säljas i Europa, som en Honda. Till skillnad från första generationen NSX kommer denna att tillverkas i Ohio i USA.

 

Eftersom den kinesiska marknaden växer kraftigt och Acura finns som varumärke i Kina numera visades konceptet upp även i april 2012 i Beijing, nu med en klassisk röd färg.

 

NSX Concept 2013

I januari 2013 visades nästa iteration av konceptet upp i Detroit. Den största nyheten var att denna version hade en interiör med en genomarbetad, funktionell och vacker design, som de flesta kommentatorer varit mycket positiva till.

 

Den europeiska versionen Honda NSX Concept visades upp i mars 2013 i Geneve. Exteriört fanns mindre förändringar i bland annat front, akter, luftintag med mera. Bakhjulens bredd ökade från 275 till 295, vilket borde innebära att fälgbredden ökat från 10 tum till 11 tum.

I november visades den japanska versionen Honda NSX Concept upp i Tokyo. Förutom att konceptet fått en vacker vit färg visades även en mock-up av drivpaketet upp.

  Samtidigt offentliggjordes fler detaljer. Bland annat planerar man att släppa en öppen version 2017, två år efter coupén.

  Chefsdesignern Jun Goto avslöjade också att produktionsmodellen kommer att vara något större i alla dimensioner än vad konceptet är, men också att utseendet kommer att vara mycket likt.

  Däremot kommer interiören förändras avsevärt enligt interiördesignern Uki Inamori, och bli betydligt häftigare än konceptet.

  Projektledare Ted Klaus avslöjade att han inte tänker på bilen som bakhjulsdriven eller framhjulsdriven, snarare som 'aktivt'-hjulsdriven, till och med 'proaktivt'-hjulsdriven. Den kommer att använda en setup med 3-faser för acceleration, inbromsning och kurvtagning. Ungefär som det förbjudna aktiva fjädringssystemet för F1.

 

Prototyper 2013-2014

Söndagen 4 augusti kördes en NSX prototyp runt Mid-Ohio Sports Car Course innan starten för tävlingsloppet Indy 200. Den var avsedd att visa upp hur modellen kommer se ut i racingversion, och hade inte samma motor och drivsystem som landsvägsmodellen kommer att ha.

 

Tisdagen 22 juli kördes en NSX prototyp runt Nürburgring med kamouflage. På bilderna kan man tydligt se att karossen och interiören förändrats jämfört med de tidigare koncepten.

 

Senare i oktober kunde man åter se en NSX prototyp snurra runt Nürburgring i högt tempo.

 

 

NSX Production 2015

Efter ett par års väntan visades slutligen den slutgiltiga produktionsversionen upp i januari 2015 i Detroit. De exteriöra måtten har ökats en aning för att få plats med en längsmonterad motor samtidigt som aerodynamiken finslipats.

 

Ett par månader senare visades den europeiska versionen Honda NSX Concept upp i Geneve. I stort sett är skillnaden att märket är utbytt. Det bjöds dock på fler bilder, bland annat på instrumentpanelen.

 

Inkörning 2015

Under The Race to the Clouds 28 juni på Pikes Peak International Hill Climb användes en NSX som förbil.

I juli skickades två st NSX på rundtur i USA.

I början av oktober på NSXPO15 visade man upp en svart NC1.

I slutet av oktober var det äntligen dags för provkörning av pressen. Det ordnades event både i USA och i Japan.

 

källa: hondanews.com

Uppdaterad 2016-08-08