Honda NSX

Drivpaket

Honda insåg tidigt att dagens och morgondagens behov kräver mer än bara en effektiv och högvarvande bensinmotor. Efter att ha förkastat idéer med tex V10-motor bestämde man sig för att konstruera ett nydanande och effektivt hybridsystem till den andra generationen NSX.

Hybridsystemet består av en turboladdad V6-motor och tre elmotorer. Enbart bensinmotorn utvecklar 500 hk. Bakaxeln stöttas av en stor elmotor, Rear Direct Drive Motor (RDDR), på 47 hk, och resp framhjul av varsin elmotor, Front Twin Motor Unit (FTMU), på 36 hk. Total systemeffekt är 573 hk.

Förbränningsmotorn är en nyutvecklad längsmonterad V6-motor med 75 graders vinkel med dubbla turbo, torrsumpsmörjning och DI bränsleinsprutning. Cylindervolymen är 3,5 liter och den kan varva till 7500 rpm.

Det bakre drivpaketet är en extremt kompakt design med integrerad transmission, dubbla kopplingar och elmotor. Även växellådan är helt nyutvecklad och den mest kapabla och mest vridstyrka hittills, har nio växlar, och med ny logik som proaktivt reagerar till förarens avsikter.

Huvudingenjörer för drivpaketet:

källa: hondanews.com

Uppdaterad 2016-08-08