Honda S2000

Koncept

Efter att Honda's tekniker konstruerat supersportbilen Honda NSX och därefter dess första Type R version behövde de nya utmaningar. De fick uppgiften att skapa ett koncept för en helt kompromisslös sportbil, med motorn fram och drivning bak. De kom fram till Honda Sports Study Model, eller Honda SSM.

Honda SSM visades först på 1995 års Tokyo Motor Show, och senare på utställningar i Chicago och i Tyskland, och den mottogs entusiastiskt överallt. Honda beslutade då att man skulle undersöka om SSM skulle kunna produktionsanpassas och börja serietillverkas.

När Honda's kontruktörer och utvecklare påbörjade arbetet inför det som skulle bli Honda S2000, satte de flera mål som skulle definiera dess sanna natur. De ville att bilen skulle har tävlingslika prestanda och egenskaper - något en entusiast skulle vilja använda och njuta av, även vid daglig användning. Dessutom, ville de att det skulle vara en modern, socialt respektabel bil, med låga utsläppsnivåer och all tillgänglig säkerhetsutrustning.

Konstruktionsprincipen i S2000 efterliknar den från flera legendariska sportbilar från förr, lika mycket som i Honda's första sportbil S500. Men S2000 försöker inte att efterlikna någon gammal sportbil. Det är Honda's egen unika tolkning av en modern sportbil, som kombinerar höga prestanda, miljövänlighet, utnärkt säkerhet med komfort, stil och kvalitet.

Efter att de första konstruktionsstudierna för S2000 genomförts, byggdes flera S2000-prototyper. Honda's utvecklare tog dessa prototyper till Europa, där mer än 30'000 km tester genomfördes för att förfina konstruktionen. Vid denna mognadsfas i konstruktionsarbetet, förbättrades bilens köregenskaper, väggrepp, aerodynamik och prestanda tillsammans med dess utseende. Dessutom slutfördes inredningsdetaljer som säten, sikt och instrumentbräda i denna fas.

källa: s2000.com

Uppdaterad 2005-06-02