Honda S2000

Motor

Den svåraste utmaningen för Honda's konstruktörer vid utvecklingen av motorn i Honda S2000, F20C, var att skapa en enhet som kombinerade kraft och respons med små avgasutsläpp, och som var tillräckligt kompakt för att få plats bakom framhjulen.

Som vanligt skippade man genvägar som turboladdning och liknande för att istället premiera respons och lättkördhet. Man satsade på kortare slaglängd, lättare rörliga delar, minimerade friktionsförluster, större hållfasthet och förbättrad andning.

Det innebar bland annat en ny VTEC-version med extra låg friktion, där kamaxeländringen görs vid 5850 varv. Gasresponsen förbättrades genom att insuget konstruerades så rakt som möjligt tillsammans med en optimerad insugsvolym.

Alla dessa stora och små konstruktionsidéer ledde fram till världens mest effektiva bilmotor. Motorn på 1997 cc gav hela 240 hästkrafter vid 8 300 varv. Det motsvarar hela 120 hästkrafter per liter, vilket fortfarande var mer än någon annan serietillverkad motor utan överladdning så länge S2000 tillverkades.

De som kom närmast var BMW M3 (E46) 106 hk/l, BMW M3 CSL 111, Porsche GT3 (996) 106, Porsche Carrera GT 107, Ferrari Enzo 110, Ferrari 360 Modena 112 och Porsche GT3 (997) 115. Ingen hade heller samma toppvarv på en serietillverkad bilmotor sedan F20C introducerades 1999 till den lades ner 2009. Ferrari 458 fick dock samma maxvarv och hela 127 hk/l när den introducerades under 2010, dvs elva år senare..

Honda vann dessutom fem år i rad pris för bästa bilmotor i klassen av 'International Engine of the Year'. (Sedan förstorades motorn i USA och rösterna på den blev splittrade i två olika klasser.)

Uppdaterad 2012-07-08