Japan har sedan lång tid tillbaka haft ett enkelt regelverk för mikrobilar, som kallas Kei Jidosha.
Enligt reglerna nedan är bilens längd och bredd begränsade tillsammans med motorns slagvolym.
Längd | Bredd | Slagvolym | |
---|---|---|---|
Ursprungligen: | 300 cm | 130 cm | 360 cc |
From: april 1976 | 320 cm | 140 cm | 550 cc |
From: mars 1990 | 330 cm | 140 cm | 660 cc |
From: oktober 1998 | 340 cm | 148 cm | 660 cc |
Hondas första bilar var alla byggda enligt detta regelverk. Sedan gjordes det ofta versioner med större motorer, exempelvis sportbilen S360 såldes aldrig utan den fick större motor och blev S500. Sedan lastbilen T360, som var Honda's allra första bil, har man tillverkat pickuper och vans enligt Kei Jidosha. Efter T kom TN, som senare blev Acty.
Under de tio första åren hade de flesta modellerna namn som var konstruerade med en eller två bokstäver som indikerade biltyp och tre siffror som visade på motorvolym. Till de första undantagen hörde Life som var baserad på N360, och Vamos som var baserad på TN360.
Under 80-talet lanserades namnet Today men idag har man återgått till beteckningarna Z och Life, kombinerat med det nya egendomliga namnet That's. Den senaste kei-modellen heter Zest.
Under 90-talet introducerades också den lilla sportbilen Beat som klassificerades enligt Kei Jidosha.
Observera att T500, N600E och Z600 ej är Kei-bilar eftersom motorn är för stor.