Som chefsmekaniker i F2-stallet hos Jack Brabham specialiserade sig Nobuhiko Kawamoto på att lösa tekniska problem och snabbt hitta lösningar. Hans engagemang och ambition var så hög att han sade upp sig när Honda lade ner sin tävlingssatsning 1969. Tadashi Kume övertalade dock honom att stanna, och istället konstruerade han en framgångsrik motor med remdrivna kamxlar.
Även den första oljekrisen 1973 blev en ordentlig utmaning för Nobuhiko. Utvecklingen av F1-motorer med uppåt en hästkraft per kubikcentimeter visade för honom lösningen med mer effektiva motorer även för serietillverkade fordon, som passade bra tillsammans med den stigande oron för miljöpåverkan.
1990 övertar Nobuhiko ledningen av Honda efter Tadashi. 1997 presenterar han en ny strategi för Honda: istället för att bygga så kallade "världsbilar" som konkurrenterna gjorde, skulle Honda bygga unika bilar som var anpassade för varje marknad i världen. 1998 träder sedan Nobuhiko tillbaka och Hiroyuki Yoshino tar över.