Soichiro Honda närde under alla år en dröm om att bygga flygplan, och i mitten på åttiotalet började man att forska inom både mindre flygplan och jetmotorer i Japan. Han hade dock inte hunnit se frukterna av sin dröm när han dog 1991.

På nittiotalet byggde Honda den sexsitsiga jetplansprototypen MH-02 tillsammans med Universitetet i Mississippi. Samtidigt konstruerade man de två olika turbofanmotorerna HFX-01 och HFX-20 för att lära sig mer.

År 2000 formaliserades planerna när man byggde en dedicerad anläggning i North Carolina, USA, för att utveckla, tillverka och testa HA-420 HondaJet, ett lätt jetplan avsett för bizjet-marknaden. Året efter började turbofan-jetmotorn HF-118 att utvecklas. År 2003 genomfördes den första testflygningen av HondaJet.

År 2004 grundades Honda Aero, Inc för att ta hand om flygmotorverksamheten i USA. Året efter gjorde HondaJet sin världspremiär i Oshkosh, Wisconsin, USA. 2006 börjar Honda ta emot order på HondaJet, samtidigt som den förbättrade turbofan-jetmotorn HF-120 börjar att utvecklas.

2011 sätts rekord för toppfart och flyghöjd för klassen. 2013 påbörjas de formella flygtesterna, och i slutet av 2015 erhålls certifiering av amerikanska flygmyndigheten FAA. 23 december 2015 levereras det första HondaJet-planet till kund.

 

Utvecklingen per år

1986
Honda börjar att forska inom både mindre flygplan och jetmotorer i Japan.
1991
Konstruktion och utveckling av turbofanmotorn HFX-01 påbörjas i Japan.
1992
Honda påbörjar forskning inom kompositmaterial för flygplan tillsammans med Universitetet i Mississippi (MSU). Samarbetet fortsätter till och med 1996.
1993 I samarbete med Universitetet i Mississippi byggs flygplansprototypen MH-02, utrustad med Pratt & Whitney-motorer. De första marktesterna av turbofanmotorn HFX-01 genomförs.
1995
Honda påbörjar höghöjdstester av den första generationen turbofan-motor HFX-01. Totalt genomför man mer än 70 timmars tester under 1995 och 1996.
1996
Konstruktion och utveckling av turbofanmotorn HFX-20 påbörjas.
1997 Honda känner sig så säker på sina framsteg att flygplansprototypen MH-02 och turbofanmotorerna HFX-01 och HFX-20 presenteras för världen. Michimasa Fujino börjar att skissa på HondaJet.
1998
Den grundläggande konstruktionen av HondaJet påbörjas.
1999 Utveckling av turbofan-jetmotorn HF-118 startar. Motorn har en dragkraft mellan 1000 och 3500 pund. Den har en kompakt, lätt och bränslesnål konstruktion.
2000 Honda R&D Americas bygger (oktober 2000) en forskningsanläggning på Piedmont Triad International Airport i North Carolina, USA, för att utveckla, tillverka och flygtesta HA-420 HondaJet, ett lätt jetplan avsett för bizjet-marknaden.
2001
Ingående marktester av HondaJet genomförs för att validera dess konstruktion.
2002 Honda börjar genomföra höghöjdstester av HF-118 i juni 2002. Honda publicerar sitt första tekniska forskningsdokument i juni 2002 som beskriver teknologiska genombrott i konstruktionen av den nya flygkroppen, som snart följs av flera forskningsdokument.
2003
Den första testflygningen av HondaJet genomförs 3 december 2003.
2004 Honda och GE Aviation bildar GE-Honda Aero Engines LLC, som skall utveckla, tillverka och sälja flygmotorn HF-118 inom den lätta bizjet-marknaden. Honda grundar Honda Aero, Inc. för att ta hand om flygmotorverksamheten i USA, samt Wako Nishi R&D Center som skall forska inom turbofan-jetmotorer och kolvmotorer för flygplan.
2005 HondaJet gör sin världspremiär på EAA (Experimental Aircraft Association) AirVenture 2005 i Oshkosh, Wisconsin den 28 juli.
2006 Honda Aircraft Company, Inc. (HACI) grundas i augusti 2006, och är ansvarig för vidareutveckling, försäljning och tillverkning av HondaJet. GE-Honda Aero Engines testkör den starkare HF-120 som skall användas av HondaJet, samt att HF-200 även sålts till Spectrum Aeronautical, som gör Spectrum Freedom bizjet. HondaJet börjar ta order på HondaJet, för ungefär $3.65 miljoner USD, på NBAA (National Business Aviation Association) i Orlando, Florida, USA, den 17 oktober.
2007 Honda Aircraft Company börjar bygga sitt högkvarter och fabrik vid Piedmont Triad International (PTI) Airport i Greensboro, North Carolina, USA. Honda Aero börjar bygga sitt högkvarter och fabrik i Burlington, North Carolina, USA.
2008 Honda Aircraft Company flyttar in i den första delen på 2 hektar av sitt nya högkvarter och fabrik. HondaJet börjar säljas även i Canada, Mexico och i Europa.
2009 Honda Aircraft Company börjar att förbereda fabriken för serietillverkning av HondaJet. Anläggningen planeras vara klar i början av 2011. Flygtesterna av HondaJet når 500 timmar i oktober.
2010 Det första tillverkade planet beräknas vara klart i november 2010, och därefter vidtar 20 månaders FAA-certifiering. Den första leveransen till kund planeras till tredje kvartalet 2012. Planen är att tillverka 70 plan per år.
2011 HondaJet sätter rekord för toppfart och flyghöjd. Planet når 425 KTAS (ca 787 km/h) samt 43’000 ft (ca 13’000 möh) under två flygningar i mars och april.
2012 Tillverkningen av det första flygplanet avsett för leverans till kund påbörjas i oktober efter olika förseningar.
2013 HondaJet erhåller ett s.k. FAA Type Inspection Authorization (TIA) certifikat, vilket är ett viktigt steg och innebär att HondaJet möter konstruktionskraven och är redo för att piloter från FAA kan börja utföra de flygtester som krävs för certifiering. Samtidigt certifierar FAA motorn, en GE Honda Aero HF120 Turbofan, i december.
2014 Det första serietillverkade HondaJet-planet lyfter för första gången i juni.
2015 HondaJet blir fullständigt certifierat från FAA i början av december. Två veckor senare, 23 december, levereras det första planet till kund från huvudkontoret i Greensboro, North Carolina, USA. Och därmed kan Soichiros dröm anses gått i uppfyllelse.