1 februari 2016

Tärningens Resor

2008 Skärgården / Ornö

28 juli 2008 : Kanaan - Runmarö

När vi kom hem från en längre biltur till Lofoten var vädret helt utomordentligt bra. Samtidigt skulle killarna ut på ett scoutläger i skärgården, så det var ett lämpligt tillfälle att göra en utflykt till skärgården med vår egen båt. Förra gången tvingades vi ju avbryta på grund av dåligt väder, och nu kunde vi samtidigt passa på att hälsa på killarna.

Det här året lade vi båten i vår vanliga ramp i Mälaren för att sedan slussa ut i Saltsjön. Vi åkte via Skanstull eftersom frugan aldrig hade slussat förr. Tyvärr var hon så nervös att hon ramlade på gallret när hon hoppade i land vid Skanstull, och blodvite uppstod. Fast det var inte värre än att vi kunde fortsätta.

Själva slussningen var oproblematisk och snart kunde vi glida ut i Saltsjön. Sjön var dock krabb, och det kändes skönt när vi svängde in Skurusundet. Som dessutom bjuder på hisnande vyer. Efter Baggenstäket gled vi ut i Baggensfjärden, som vi passerade rakt österut mot Ingarö. Kanalen förbi Ingarö kyrka är extremt smal och det kändes skönt att ha en liten båt där.

Snart vi var ute i Strömma där vi fortsatte österut. Efter att ha tankat i Strömma Kanal, där vi återigen fortsatte österut och snart passerade vi under Djuröbron. Därefter rundade vi Satvsnäs och siktade på Runmarö, där vi sakta tuffade genom den mycket smala kanalen mot Solberga.

Efter kanalen letade vi upp en lite avskild vik och ankrade upp inför natten, för klockan var sen eftermiddag, och vi ville relaxa lite också. Efter lite sol, bad, mat och dryck kände vi oss nöjda, och stannade kvar där över natten.

29 juli 2008 : Runmarö - Björkvik

Efter ett uppfriskande morgondopp fiskade vi upp ankaret och styrde i sydostlig riktning. I detta område finns det oerhört mycket små kobbar och skär, plus många grund strax under ytan så vi cruisade i sakta mak mellan dessa och njöt av vädret. En bit utanför Nämndö hittade vi en liten, tilltalande ö helt avskild, Trälskär, med fri sikt ut över havet där vi lade till.

Sedan tillbringade vi större delen av dagen där. Vädret var fortsatt helt enkelt gudabenådad, det var vindstilla, inga moln på himlen, och väldigt varmt. Samtidigt var det helt öde där, med bara havet utanför. Det var väldigt svårt att slita sig därifrån, men vi insåg att om det blåser upp så ligger vi väldigt illa till.

Dessutom skulle vi åka in till killarna scoutläger den här kvällen. Så under sen eftermiddag bröt vi upp, och satte fart västerut. Deras läger låg allra längst ut på Ingarö, utanför Björkvik, så vi behövde passera både Nämndö och Nämndöfjärden för att komma dit.

Vi rundade Nämndö på södra sidan, och passerade rakt över fjärden, där vi för första gången stötte på en viss sjögång. Jag minns inte om det var kvällsbrisen, alla andra båtar eller om det helt enkelt började blåsa upp lite, men i vilket fall som helst kom vi fram utan problem.

Strax bortanför viken där deras läger fanns hittade vi en annan liten vik som passade oss bra. Där låg iofs ett par andra båtar, men det var förmodligen andra scoutföräldrar med samma ärende, och det var fortfarande gott om plats mellan oss. Det visade sig att killarna bara hade det bra, och efter att ha visat oss runt en stund drog vi oss tillbaka till vår vik.

30 juli 2008 : Björkvik - Brännträsk

Vi hade funderat på att börja åka hemåt den här dagen, för vi hade både hunnit med scoutlägret och skärgården, dessutom ytterskärgården, men vädre var fortsatt så utmärkt att det kändes dumt att åka hem. Så vi satte istället kosan söderut tvärs över Nämndöfjärden mot skärgården utanför Ornö.

Vi fortsatte att cruisa i sakta mak och mest njöt av skärgården. Jag siktade på en vik på på Fjärdlång som såg bra ut på sjökortet, men när vi kom dit såg den inte alls trevligt ut. Istället fortsatte vi söderut på gehör. När vi kom till Brännträsk (eg Brännträskär) hittade vi en möjlig vik. Den var rätt öppen och inte skyddad alls norrut, men den var fantastiskt vacker och vi lade till.

Eftersom vädret fortfarande var utmärkt, och vi trivdes fint på det stora vackra stenhällarna blev vi kvar länge, och efter att kollat väderprognosen noga bestämde vi oss till slut för att stanna kvar över natten. Den enda incidenten som hände var när en sjöbuss drog förbi i hög fart och orsakade ett meterhögt svall in i vår vik. Men vi klarade oss helt utan skador.

31 juli 2008 : Brännträsk - Kanaan

Lyckligtvis höll prognosen för det var alldeles utmärkt väder även nästa morgon. Efter ett sista morgondopp var det dags att styra västerut mot Ornö, för nu började det bli dags att åka hem.

Först körde vi till Vargvik på östra Ornö för att tanka. Sedan fortsatte vi söderut för att först runda Ornö och sedan via Mysingen köra mot Dalarö. Nu hade det börjat blåsa en aning för på Mysingen gick det åter lite sjögång. Fast vi valde att köra genom Björkösund där vattnet var lugnare.

Sedan närmade vi oss snabbt Dalarö, som ser fantastiskt ut från sjösidan. Fast vi fortsatte, rundade Smådalarö och gick utanför Brevik upp mot Saltsjöbaden. Snart var vi inne i Baggensfjärden, körde genom Baggensstäket och Skurusundet ut till Saltsjön. Vi fortsatte direkt till Skanstull där slussningen gick som en dröm.

Några minuter senare var vi hemma och kunde se tillbaka på en helt utomordentligt bra skärgårdsutflykt. Perfekt väder, besök i ytterskärgården, besök på scoutlägret. Inte ens vattnet var dåligt. Kan det bli bättre?