Tillbaka |
6 oktober 2008
|
Söndag den 7 september var det dags att skutta upp tidigt och åka till Lunda flygfält för en dags härlig körning i konbana. Som tur var hade jag redan packat bilen på lördag förmiddag. Det var lite trist väder på morgonen med regn och blött underlag.
Men i princip alla dök upp strax efter nio och vi bestämde oss för att inte köra A-Sprinten den här gången. Den är bra och rolig, men man får aldrig gasa ur eller bromsa hårt någonstans. Så vi lade en bana som kombinerade knix med fart.
Som Vincent på Speedsterklubbens forum skriver: Vi la en bana med start i den "hitre" änden på rakan och som efter några vida svängar övergick i A-sprintbanan, fr.o.m det diagonala konpartiet (övergången mellan A-sprintens två raka konpartier). Sen var det A-sprint ända bort till dess målgång men den ersatte vi med en ensam rundningskon i flygfältets ände (så vi fick sträcka ut lite). På tillbakavägen gick vi inte i A-sprinten utan la några vida svängar, sedan en lång raka där man kom upp i kanske 140-160, en tvär vänstersväng och sen in i samma koner som i starten fast nu åt andra hållet.
I början hade några lite problem med att hitta, men på eftermiddagen verkade alla rörande överens om att det var perfekt banläggning, som innehöll "allt". Och efter att morgonens fukt försvann från asfalten kunde man börja stå på..
Den här gången var vi tolv deltagare, varav åtta var Opel Speedster. Utöver dem var det jag, en Alfa GTV, en trimmad VW Corrado och en modifierad Opel GT. Av Speedstrarna hade två eller tre turbomotorer, som gav uppåt 250 hästar. Jag fajtades länge med en turbo-Speedster om bästa tiden, men när jag väl slog honom kom en annan sug-Speedster in på en ännu bättre tid, 1:08:50 mot 1:08:82 för mig..
Den var dock grymt modifierad med en riktigt duktig chaufför, så jag får väl vara hyfsat nöjd ändå. Det viktigaste med en sådan här dag är ju faktiskt att ha roligt. Och det hade vi. Kungligt roligt!
Dagens unika konbana: Start och mål i östra änden. Börjar med ett par vida svängar och fortsätter sedan in i A-sprintens tajta konbana och sedan vidare förbi dess målgång till en ensam kon längst bort. På tillbakavägen finns det en fullfartschikan ut på en raka förbi A-sprinten till en skarp inbromsning där banan svänger in på de första 6-7 vida svängarna och in i mål.
Förare | Bil | Motor | Vikt | Däck | Tid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Christer | RPX, Honda S2000, röd | Rak 4, 2.0liter, 240hk | 1350kg | r-däck | 1:08:82 | ||
Jarl | XWA, Opel Speedster Turbo, grå | Rak 4, Turbo, 2.0liter, ca250hk | 1010kg | r-däck, modifierad | 1:08:97 | ||
Mattias | FMS, Opel GT, svart | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 260hk | 1410kg | gatdäck, modifierad | 1:17:60 | ||
Ola | SGT, Opel Speedster, grå | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 950kg | gatdäck | 1:17:06 | ||
Björn | SGT, Opel Speedster, grå | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 950kg | gatdäck | 1:10:59 | ||
Björn | ADZ, Alfa Romeo GTV, röd | Rak 4, 2.0liter, 130hk | 1220kg | gatdäck | 1:22:4 | ||
Peter | XJK, Opel Speedster, blå | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 950kg | r-däck, modifierad | 1:13:75 | ||
Johan | XUZ, Opel Speedster Turbo, grå | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk | 1010kg | gatdäck | 1:13:88 | ||
Erik | ASK, VW Corrado, grön | Rak 5, Turbo, ? | ca1200kg? | r-däck, modifierad | 1:14:78 | ||
Mikael | WGP, Opel Speedster, röd | Rak 4, 2.2liter, ca160hk | ca950kg? | r-däck, modifierad | 1:08:50 | ||
Error | AJC, Opel Speedster, gul | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 960kg | gatdäck | 1:12:94 | ||
Stefan | WOP, Opel Speedster, röd | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 970kg | r-däck | 1:16:31 | ||
Vincent | WOP, Opel Speedster, röd | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 970kg | r-däck | 1:13:0 |
Bildernas filnamn innehåller vintertid, dvs en timme för lite.