Tillbaka |
20 augusti 2009
|
Lördag 15 augusti hade Vincent återigen bokat Lunda flygfält. Eftersom lillbilen hade sprickor i bromsskivorna fram efter Gelleråsen var jag tvungen att ta familjebilen istället. Men jag tog med r-däcken eftersom de har samma bultmönster. Gatdäcken hade ju säkert tagit slut efter några svängar.
Det var tidig uppstigning, klockan halv sju, eftersom jag bara kunde vara med några timmar, för familjen skulle vara i Norrköping senast klockan tre. Jag lastade däcken, tankade bilen, hämtade en kompis och sedan drog vi till Lunda. Prognosen hade pekat på regn, men istället var det helt molnfritt. Perfekt!
Vi lade ungefär en likadan bana som i fjol. Först några tvära svängar, sedan in i a-sprintbanan på väg ut, bort runt en ensam kon och sedan full fart tillbaka. Mitt på fullfartspartiet lade vi en högfartschikan innan det är dags för en tvärnit och in i de tvära svängarna igen.
Tyvärr blev banan inte identisk med fjolårets, så tiderna går inte att jämföra alls. Men rytmen med tvärt och snabbt blev densamma. OCh den här gången tror jag att ingen körde fel, åtminstone inte i chikanen som flera hade problem med i fjol.
Den var en säregen blandning av fordon som samlades. Det var förstås flest Speedstrar (vit, gul, silver och röd), men även Mustang cab, Maserati GT, Miata, Porsche 944, Chrysler Crossfire SRT6, och förstås min familje-Civic. Så småningom dök det även upp en Civic Type-R, men jag hann aldrig se den köra.
Redan första repan insåg jag att det finns mer lämpade fordon än framhjulsdrivna, motorsvaga, komfortfjädrade familjebilar att köra konbana med, även om man använder r-däck. Men det är fortfarande skoj!
Efter mig kom Mussen, som hade ett förbättrat chassi, samt en duktig chaufför. Bästa tiden satte han med bara en hand på ratten! Det var klart mäktigt att se, och höra, en sådan dunderklump sladda runt konerna med grym precision.
Näst häftigast var Massen. En mycket vacker bil med ett oerhört vackert ljud. Som kanske inte riktigt gjorde sig i en konbana, den var nog lika felplacerad som min familjebil.. Den skulle egentligen passa bättre på tyska autobahn eller på italienska bergsvägar.. Men den käkade ändå koner med gott humör!
Givetvis är det alltid roligt att se Speedstrarna fara runt. De är ju gjorda för konbana! Det är nog så nära kart man kan komma i en gatbil. Lasse fick åka med en sväng i Vincents snygga vita, och gillade klart upplevelsen. Häftigast av Speedstrarna var nog den röda som är hårt modifierad. Årets nyhet var turbo! Den gick som ett skållat troll..
Sedan var där en nyinköpt Crossfire med värsta motorn. Den passade inte heller in riktigt, men tiderna kröp stadigt neråt ändå. Rolig att se, och höra. Där var också en Miata och 944 som fick jobba hårt, speciellt eftersom de var två förare på dem. Men alla hade furstligt skoj, och det är ju det primära målet..
Tyvärr var jag tvungen att avvika rätt tidigt, så jag hann bara med ett fåtal repor innan klockan var tolv och jag var tvungen att dra söderut. Hoppas att det blir en längre dag nästa gång..
Dagens unika konbana: Ungefär som förra årets unika konbana: Start och mål i östra ändan, först några tvära svängar, sedan in i a-sprintbanan, vidare bort runt ensam kon längst bort, fullfartschikan tillbaka till hård inbromsning in i de tvära svängarna tillbaka till mål. Både knix och fart.
Förare | Bil | Motor | Vikt | Däck | Tid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Christer | XZD, Honda Civic 5D, grå | Rak 4, 1.8liter, 140hk | 1370kg, 9.8kg/hk | r-däck | 1:22:84 | ||
Anders | BLN, Ford Mustang Cab, grön | V8, 4.6liter, 300hk | 1730kg, 5.8kg/hk | gatdäck, modifierad | 1:18:47 | ||
Meldert | WGN, Opel Speedster, gul | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 950kg, 6.5kg/hk | r-däck | 1:14:92 | ||
Martin | TWK, Mazda Miata, röd | Rak 4, 1.6liter, 130hk | 1120kg, 8.6kg/hk | gatdäck | 1:27:91 | ||
Error | TWK, Mazda Miata, röd | Rak 4, 1.6liter, 130hk | 1120kg, 8.6kg/hk | gatdäck | 1:24:66 | ||
Vincent | WOP, Opel Speedster, vit | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 970kg, 6.6kg/hk | r-däck | 1:16:03 | ||
Sven-Håkan | WOP, Opel Speedster, vit | Rak 4, 2.2liter, 147hk | 970kg, 6.6kg/hk | r-däck | 1:24:84 | ||
Sven-Håkan | ROX, Maserati 3200 GT, röd | V8, Turbo, 3.2liter, 365hk | 1720kg, 4.7kg/hk | gatdäck | 1:24:47 | ||
Heidi | RSA, Porsche 944, röd | Rak 4, 2.5liter, 160hk | 1280kg, 8.0kg/hk | gatdäck | 1:30:92 | ||
Johan | XUZ, Opel Speedster Turbo, grå | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk | 1010kg, 5.0kg/hk | gatdäck | 1:17:52 | ||
"xfire" | BLY, Chrysler Crossfire SRT6, grå | V6, Turbo, 3.2liter, 335hk | 1550kg, 4.6kg/hk | gatdäck | 1:20:32 | ||
Mikael | WGP, Opel Speedster, röd | Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca220hk (?) | ca950kg?, 4.3kg/hk | r-däck, modifierad | 1:13:28 | ||
JohanP | NNO, Honda Civic Type-R, röd | Rak 4, 2.0liter, 201hk | 1340kg, 6.7kg/hk | gatdäck | 1:22:97 |
Korrigeringar eller andra åsikter?
=> Bildernas filnamn innehåller vintertid, dvs en timme för lite.
=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.
=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.
=> Orginalbilderna har upplösning 3648x2736.
Planen är att rensa bort runt hälften av bilderna framåt hösten, och bara spara de bästa.