Tillbaka
16 augusti 2010

Konbana på Lunda flygfält

6 juni 2010

Sveriges Nationaldag firades med konbanekörning på Lunda flygfält. Som tur var hade jag packat bilen dagen före. Vid halv åtta var jag och Vincent på plats. Vi började direkt lägga en bana, men eftersom vi ville ha konor hela vägen bort till vändningen och tillbaka tog det lite tid att få dem på plats..

Men någon timme senare var vi nöjda med rytmen i banan och kunde börja köra :-) Jag började med att slå till med 1.17.85 i första passet. Det visade sig vara en rätt hållbar tid. Fastän banan är lagd för att passa Speedstrar bättre lyckades de inte riktigt.. Fast det strålande solskenet gjorde väl sitt till..

Solen sken intensivt från en bar himmel och alla var rätt slöa. Ibland var det till och med helt tomt på banan.. Jag låg stadigt på 1.18-tider, men förmodligen var asfalten lite för varm för att däcken skulle betta ordentligt, för det gick liksom inte fortare.. Men framåt tre, halv fyra började molnen torna upp sig!

Sedan kom det några regnstänk och förmodligen sjönk värmen i asfalten lite grann, för plötsligt slog jag till med 1.17.00! Då hade några redan åkt hem, men sedan gav sig Meldert ut. Eftersom det inte stod några på tur att köra drog han sex varv på raken. Och sänkte sig kontinuerligt. På varv fem slog han till med 1.16.91! Nio hundradelar bättre än mig!

Det är bara att gratulera! Dessutom började det regna ordentligt precis efter så jag hade ingen chans att kontra heller. That's life.. Då var klockan nästan fem så det var bara att börja plocka ihop. Men nu svängde vädret ordentligt och det började åska. Över oss! Det blixtrade, smällde och brakade, men ingen blev åtminstone träffad.

Sedan var det bara att åka hem. Det var massor av trafik, och åskan verkade följa med mig söderut. Men jag gasade på eftersom jag körde öppet. Det gick rätt bra till jag kom en liten bit innan rondellen innanför Knivsta. Helt plötsligt låg det minst 5 cm hopfrusen ishagel på vägen! Det gick knappt att ta sig framåt med vanliga däck, desto mindre med r-däck.. Det gick i kanske tjugo knyck..

När jag väl kom fram till rondellen övergick ishaglet till världens hällregn. Det var så pass att jag var tvungen att stanna och cabba upp. Men det hjälpte inte mycket för det regnade liksom genom taket ändå! Och sikten framåt var nära noll. Så det gick i kanske femton-tjugo en bra bit till. Men som genom ett trollslag upphörde regnet och det blev torrt igen. Sedan var man hemma igen rätt fort!


Dagens unika konbana: Ungefär som förra årets unika konbana: Start och mål i östra ändan, först några riktigt tvära svängar lagom för ettan, sedan in i a-sprintbanan i tvåan, vidare genom några lite glesare konor lagom för trean bort till en vändningskon längst bort, sedan fullgaschikan lagom för trean eller fyran tillbaka till hård inbromsning in i de tvära svängarna tillbaka till mål. Både knix och fart.

Förare Bil Motor Vikt Däck Tid
Meldert WGN, Opel Speedster, gul Rak 4, 2.2liter, 147hk 950kg, 6.5kg/hk r-däck 1:16:91
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 1:17:00
Johan XUZ, Opel Speedster Turbo, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 200hk 1010kg, 5.0kg/hk gatdäck 1:18:53
Mikael WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca220hk (?) ca950kg?, 4.3kg/hk r-däck, rejält modifierad, mappningsfel 1:19:15
Error CML, Opel Speedster, gul Rak 4, 2.0liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk gatdäck, sprillans ny 1:20:90
JohanP GYP, VW Golf GTI Stertman, vit Rak 4, Turbo, 2.0liter, 285hk 1410kg, 4.9kg/hk gatdäck, modifierad 1:22:97
OCPeter XJK, Opel Speedster, blå Rak 4, 2.0liter, 147hk 970kg, 6.5kg/hk gatdäck, modifierad 1:24:03
Martin TWK, Mazda Miata, röd Rak 4, 1.6liter, 130hk 1120kg, 8.6kg/hk gatdäck 1:27:60
Vincent WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck, mappningsfel 1:28:47
Heidi TWK, Mazda Miata, röd Rak 4, 1.6liter, 130hk 1120kg, 8.6kg/hk gatdäck 1:31:40

Korrigeringar eller andra åsikter?


Bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.

=> Orginalbilderna har upplösning 3648x2736.

Planen är att rensa bort runt hälften av bilderna framåt hösten, och bara spara de bästa.


Vincents bilder


>> Mera bilsport