Tillbaka
17 september 2015

Konbana på Lunda flygfält

6 september 2015

Efter fem veckor med ett fantastiskt fint väder var det med viss förtvivlan jag läste att prognosen för just söndag 6 september var hällregn. Lördagen skulle vara bra, och på måndagen skulle det åter vara fint väder. Aargh!

Fast när man kollade lite närmare kunde man se att det var över Stockholm som det skulle hällregna. Över norra Uppland skulle det 'bara' komma 3-4 mmm. Så sent på lördagskvällen klämde jag på mina r-däck efter mycket tvekan. Det skulle ju bli väldigt blött åtminstone halva vägen dit, och med r-däck har man i stort sett nollgrepp när det är blött..

I vilket fall som helst gav jag mig av tidigt, och det var extremt mycket vatten överallt. Men jag tog det löjligt försiktigt, och framåt Arlanda började vädret övergå till vanligt regn. På grund av det usla vädret körde jag nämligen för första gången motorvägen över Uppsala istället för de fina småvägarna. Och väl framme i Uppsala var det snustorrt på vägen!

Det klarade sig nästan hela vägen till Lunda. Utanför Alunda började det droppa lätt och på flygfältet var asfalten fuktig. Men vi lade vår sedvanliga V-Sprint, och började snart köra. De fem första ekipagen hann sätta några halvskapliga tider, men sedan tilltog regnet rejält och det blev riktigt halt.

Ur ett jämförelseperspektiv förstås väldigt orättvist. Istället konstaterade vi att det är väldigt nyttigt att testa gränserna på blött underlag också. Bilarna uppför sig helt klart annorlunda då. Man behöver helt enkelt inte köra lika fort för att lika roligt :-) Det tråkiga är snarare de obligatoriska däcksparkningarna mellan körningarna.

Det regnade alltmer under förmiddagen och efter någon timme var jag helt dyngsur, speciellt om fötterna. Racerdojor fungerar INTE bra i regn. Men alla var tämligen nöjda och glada ändå. Framåt lunchtid avtog regnet, och när vi kom tillbaka till banan efter lunch upphörde snart regnet helt.

Fast det tog flera timmar innan banan torkade upp. Och den blev aldrig helt torr ute på sidorna. Däremot i mitten av asfalten var det riktigt bra grepp sent på eftermiddagen. Trist för Redcat som behövde åka tidigt..

Vårt gäng hade förnöjt oss under hela dagen. Det är riktigt trevligt att se ungdomarna göra stora framsteg. Till och med yngsta kusinen, som nyss tagit sitt körkort, var med och hittade fint runt banan. Han blev förstås irriterad när åkte av i gräset en gång, men snart var det full fart igen..

Fast eftersom kusinerna hade långt att åka på kvällen gav vi oss av framåt halv fem. Själv skulle jag flyga till Finland på kvällen och hade inte packat, så jag protesterade inte så mycket. Och det var nog bra. Det hade hällregnat hela dagen i Stockholm, och några stora vägar var inte ens framkomliga längre.

Men allt gick bra, vi kom hem, kusinerna kom hem, och jag kom till Finland..


Dagens konbana: V-Sprint

I år lade vi samma V-sprint som i höstas; där man direkt viker tillbaka till samma konbana omedelbart efter vändningen och kör den tillbaka till målet igen. Det innebär att vi får den första V-Sprintens längd och start/stopp, samtidigt som hastigheterna hålls nere en aning. Det är en riktigt bra bana med flera utmanande svängar..

Ägare Bil Motor Vikt Däck Antal pass Bästa tid
Speedsterspeed WGP, Opel Speedster, röd Rak 4, Turbo, 2.2liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk r-däck, modifierad 22 1:21,87
Lennart XXY, Mazda Miata NC, vinröd Rak 4, NA, 1.8liter, ~200hk 1170kg, 5.85kg/hk r-däck 18 1:28,68
Christer RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 6 1:24,57
Oscar RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 4 1:35,09
Jacob RPX, Honda S2000, röd Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk r-däck 8 1:39,97
OC_Peter XJK, Opel Speedster, blå Rak 4, SC, 2.0liter, ca300hk? ca950kg?, 3.2kg/hk gatdäck, modifierad 13 1:35,28
Petter DMK, Nissan 370Z, svart V6, NA, 3.7liter, 328hk 1615kg, 4.9kg/hk r-däck 19 1:35,97
Victor RBM, Honda S2000, svart Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk gatdäck 10 1:33,91
Fredrik RBM, Honda S2000, svart Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk 1350kg, 5.6kg/hk gatdäck 10 1:51,04
LL WME, Opel Speedster, svart Rak 4, NA, 2.0liter, 147hk? ca950kg?, 6.5kg/hk r-däck, modifierad 20 1:21,66
Christer HBR, Porsche 911, röd Boxer 6, NA, 3.6liter, 345hk 1490kg, 4.3kg/hk gatdäck 6 1:29,12
Oscar HBR, Porsche 911, röd Boxer 6, NA, 3.6liter, 345hk 1490kg, 4.3kg/hk gatdäck 6 1:40,46
Jacob HBR, Porsche 911, röd Boxer 6, NA, 3.6liter, 345hk 1490kg, 4.3kg/hk gatdäck 6 1:40,47
Redcat LHO, Opel GT, svart Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) 1410kg, 4.5kg/hk r-däck 8 1:29,28
Harboged BHB, Opel Speedster T, grå Rak 4, Turbo, 2.0liter, 220hk? 1000kg, 4.5kg/hk r-däck (Toyo R1R) 18 1:26,85
Slimvince WOP, Opel Speedster, vit Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk 970kg, 6.6kg/hk r-däck 20 1:26,25

Korrigeringar eller andra åsikter?


Mina bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

=> Högerklicka på en bild och välj spara, för att spara den som 800x600.


Fredriks bilder


Vincents bilder


>> Mera bilsport