Tillbaka
25 juni 2017

26 maj 2017

För första gången har jag kört konbana på ett annat flygfält än Lunda. Vi åkte till Porscheklubbens årsmöte som kallas Porschefestivalen, och som även innehåller en mängd kringaktiviteter från torsdag till söndag. En av dem är slalomkörning.

Detta år arrangerades Festivalen i Båstad, och slalomkörningen anordnades på Ljungbyheds flygfält, mer än sex mil längre söderut, på fredagen. Pillan valde att inte åka med, utan förnöjde sig i Båstad med strandpromenader och solbad. Vädret var nämligen helt strålande, med klarblå himmel och knappt ingen vind.

Själv åkte jag söderut på förmiddagen i det vackra vädret, och körde längs flera oerhört vackra vägar som böljade sig genom de gula rapsfälten. Det var dock lite svårt att hitta in på själva området, och det blev till och med lite grusväg innan jag var framme. Först kikade jag lite på förmiddagsgruppen för att bekanta mig.

Sedan var det lunch. Jag språkade med ett par andra, mer garvade, killar. Därefter hann jag med en stund i solen innan det var dags. En kompis från Lycksele hjälpte mig även att putsa vindrutan från insekter, för den var helt kletig efter resan ner, och jag hade inte tagit med något medel. Tack för det!

Sedan var det förarmöte och banpromenad för eftermiddagsgruppen. Det var en klart trixig bana med både tvära och snabba svängar. Till skillnad från tidigare slalomträffar jag varit på så fick man enbart köra två gånger. Totalt. Och inte i följd. Med andra ord, det finns ingen möjlighet att känna sig fram, utan man måste vara snabb direkt. Det gäller förstås alla.

De hade även lagt en kortare bana bredvid, och jag tog ett par varv i den för att få upp lite värme i däcken. Det innebar att jag hamnade sist i kön. Innan det var min tur kollade jag tiderna, och de var rätt stor spridning. De allra snabbaste i min klass var nästan lika snabba som i R-klassen på förmiddagen!

Till slut var den min tur. Som förväntat var det trixigt i början, och sedan öppnade det upp en aning. Fast bara en aning, strax behövde man bromsa lätt, och sedan försiktig gas igen. Full fart bort till vändkonen, som man fick runda på vilket håll man ville. De olika hållen ger antingen rakare broms / sämre acc eller snedare broms / bättre acc, vilket passar olika bilar olika bra, om bilen tex har ABS.

Jag kom i alla fall runt utan några konträffar eller större misstag, men kände att det borde nog gå att slipa bort uppåt en sekund på diverse förbättringar. Sedan dröjde det inte så länge, så var det min tur igen :-)

Den här gången gick spåret lite smidigare, men å andra sidan missade jag vändningen, bromsade på mig, understyrde, gick brett och tappade mycket tid. Totalt sett sänkte jag ändå min tid med 12 hundradelar!

Det innebar att jag var fjärde snabbast i min klass, och tionde totalt. Superskoj! Man borde kanske testa slalom PCS fler gånger.. Efter mitt andra pass körde jag direkt tillbaka mot Båstad för att kolla hur Pillan hade det. Det visade sig att hon solbadade och bara hade det bra för vädret var fortfarande väldigt bra.


Dagens konbana: Unik PCS-slalom

PCS använder en startlinje ungefär tio meter innan tidtagningen. Jag antar att det är för att undvika kopplingsras efter några våldsamma starter.

Själva banan börjar med några tvära konor som sakta öppnar upp. Dock behövdes lite lätt broms mitt i.

Därefter är det bra fart bort till vändkonen, som man fick runda på vilket håll man ville. De olika hållen ger antingen rakare broms / sämre acc eller snedare broms / bättre acc, vilket passar olika bilar olika bra, om bilen tex har ABS. Dessutom hade norra sidan olika typer av asfalt vilket kan påverka både acc och broms.

Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål. Som jag förstod det lägger man alltid lite olika banor vid varje tillfälle, även om huvudprincipen är densamma.


Mina bilder

=> Klicka på en bild, för att se den i 800x600.

11:35 Lunchpaus

12:47 Snart dags

14:30 Efter 2 pass


Tiderna


>> Mera bilsport