Tillbaka |
5 juli 2018
|
Idag var det dags att köra konbana. Sedan Vincent sålde sin bil ifjol är det jag som har arrangerat eventet. I år kändes det ovanligt trögt att fylla listan med deltagare. Kanske är det bara jag som tycker att det är skoj att lära känna sin bil, utvecklas som förare och sladda vilt?
I vilket fall som helst blev vi till slut ett litet glatt gäng. Från Speedstergänget var Micke, Peter och Lasse snabba att anmäla sig. De raggade även med två kompisar. Från Hondagänget var det flera anmälda, men i slutändan kom bara Okyo och Mange från Åland. själv tog jag med Lasse som körde upp en bil, och som raggade upp en AMG-kompis.
Vädret var precis som det varit de sista veckorna, i toppskick. Det vill säga solen sken från en klarblå himmel redan på morgonen. Det skulle bli en stekhet dag. Till skillnad från de senaste gångerna när det varit mer eller mindre blött.
Vi lade samma bana som vanligt, V-Sprint, som bygger på A-Sprint i mitten och öppnar upp utåt vändningen och stänger till framåt målgång. Jag körde första repan jämnt klockan nio, och sedan satte alla igång att köra intensivt.
Jag lyckades att få till en bra första repa med min NSX. Antagligen för att jag inte försökte för mycket ,-) Det visade sig att den tiden skulle stå sig hela dagen. Dock mest för att Micke hade satt på hala bakdäck på sin Exige. Han blev ändå näst snabbast, två tiondelar efter mig.
För övrigt stod alla på bra. Allra roligast kanske var Pierre som aldrig kört konbana. Första tiden var uppåt två minuter, men sedan gick det fortare. Sedan bad han mig att ta en sväng med honom i hans bil för att få inspiration. Det lyckades, för han sänkte sig ytterligare 5-6 sekunder!
Mest sevärd var Peters nya kärra, Badster R3. En seriöst hembyggd/ombyggd speedster med toktrimmad Saabmotor. Dock optimerad för bana istället för konbana, med avancerad ground-effect aerodynamik. På den här knixiga konbanan var dock turbolaggen mest irriterande. Ändå var den lika snabb som min Type-R.
Mitt på förmiddagen dök Mange tillsammans med fru upp i sin snygga och ovanliga RSX från Åland. Det här är i princip deras hemmabana. Även hans fru körde flera repor innan de behövde åka tillbaka till färjan mitt på eftermiddagen.
Mest hörvärd var Mark's AMG-Merca. Han hade bara tänkt att titta på, och föreslog istället att jag skulle köra honom runt i hans bil. Svårt att tacka nej till, speciellt eftersom den låter så himla gött! Efter målgång hade jag svårt att höra vad han sade för han bara skrattade :-)
Fast jag lyckades övertala honom att ta en repa själv. Det gick kanske inte lika fort , men det gick tillräckligt fort. Och vid hans andra repa sänkte han sig sju sekunder! Tyvärr med en konträff så den tiden räknas förstås bort.
Efter lunch började några deltagare bege sig hemåt pga diverse plikter, och snart började Okyos styrsnäcka svettas så han lade av. Fram tills dess hade han, tillsammans med Lasse och Petter, kört många jämna repor som visar på bra konsistens i körningen.
Allra flest repor körde Lasse i sin Opel GT, tätt följd av Pierre och Okyo. Även min kompis Lasse körde några snabba repor, både i min Type-R och i Mark's AMG. Jag skjutade även runt både Pierre och Okyo i NSX:en, som jag börjar lära mig alltmer. Jag slår av antisladden helt och bara njuter av dess balans, tex under fullgas bort mot sista konan. Wow!
Mitt på eftermiddagen var vi bara fyra kvar medan solen gassade för fullt och svetten lackade. Vi kom överens om att vi var fullkomligt nöjda med dagens körning. Peter behövde dessutom lasta sin Badster, och Okyo skulle byta däck mm.
Så vi plockade ihop konorna och begav oss hemåt. Det blev en trevlig tur förbi Almunge, men tyvärr var det ganska mycket trafik så vi fick ta det ganska lugnt. I vilket fall som helst kom vi hem helskinnade ovanligt tidigt. Tack Lasse. Det var värre för Okyo som fick punka och behövde byta däck på E4:an innan han kom hem.
Tack alla för en trevlig dag..
Dagens konbana: V-Sprint
Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.
Kött | Kärra | Pulver | Fett | Grepp | Bästa tid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Christer | BKF, Honda NSX, röd | V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk | 1854kg, 3.2kg/hk | gatdäck | 1:25,45 | ||
Speedsterspeed | REB, Lotus Exige Cup, orange | V6, SC, 3.5liter, 350hk | 1250kg, 3.6kg/hk | r-däck | 1:25,64 | ||
Christer | YBN, Honda Civic Type-R, vit | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 310hk | 1460kg, 4,7kg/hk | r-däck (Toyo 888R) | 1:27,04 | ||
OC_Peter | XXC, Badster, flerfärgad | Rak 4, SC, 2.0liter?, ca600hk? | 930kg?, 1.55kg/hk | r-däck, racebygge | 1:27,05 | ||
Redcat | LHO, Opel GT, svart | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) | 1410kg, 4.5kg/hk | r-däck | 1:27,77 | ||
Okyo | WFR, Honda Civic EK4, silver | Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk? | 1100kg?, 5.8kg/hk | r-däck, modifierad | 1:28,29 (1:26,89)* | ||
Lasse H | YBN, Honda Civic Type-R, vit | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 310hk | 1460kg, 4,7kg/hk | r-däck (Toyo 888R) | 1:31,81 | ||
Petter | DMK, Nissan 370Z, svart | V6, NA, 3.7liter, 328hk | 1615kg, 4.9kg/hk | r-däck | 1:34,42 | ||
M@nge | ÅL, Acura RSX, blå | Rak 4, NA, 2.0liter, 212hk | 1180kg, 5.6kg/hk | gatdäck | 1:35,43 (1:34,96)* | ||
OC_Peter | ERM, BMW X4 330i, vit | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 252hk | 1840kg, 7.3kg/hk | gatdäck | 1:36,96 | ||
Pierre | YJO, Mini, ljusbrun | Rak 4, Turbo, 1.6liter, 174hk | 1280kg, 7.4kg/hk | gatdäck | 1:37,24 (1:36,38)* | ||
Mark | EHB, Mercedes-Benz E63 AMG, svart | V8, turbo, 5.5liter, 557hk | 1840kg, 3.3kg/hk | gatdäck | 1:52,73 (1:45,21)* |
Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.
* = Konträff
Korrigeringar eller andra åsikter?
Det finns fler bilder på de flesta ekipage.
Tiderna
|