Tillbaka |
16 juni 2020
|
Igår var det konbana säkrad för Corona-spridning.
Huvuddelen av årets träffar har förstås varit inställda på grund av pandemin, men det har ju ändå varit godkänt att träffas upp till 50 personer inom en timmes avstånd. Dessutom är ju bilkörning tämligen säkert för smittspridning, speciellt om man bara sitter en person i bilen.
För att vara på den säkra sidan maximerade vi antalet deltagare till 15 st. När det var dags tillät vi dock dem på reservlistan att hänga på så att vi blev skulle bli 18 st. Fast som vanligt blir det några sena avhopp. Mathias kunde inte, en Corvette hade rasat dagen innan, och Frank från Åland kom inte eftersom färjan inte kunde lägga till i den hårda blåsten.
Vädermässigt var det perfekta förhållanden. Det blåste iofs hårt, riktigt hårt, hela dagen. Så pass att det inte alls gick att flyga drönare för att filma. Annars sken solen från en klar himmel hela förmiddagen. På eftermiddagen skulle det bli mulet, fast det blev bara molnigt, solen fortsatte skina gott mellan molntussarna.
Ända tills vi var klara. Medan vi höll på att plocka ihop konorna framåt femtiden kom det några regnstänk i luften. Perfekt timing! Det blev dock inte något av det heller, det var torrt i luften hela vägen hem också.
Jag bad min kompis Lasse att hjälpa mig att köra upp Snövit, vår Type-R, medan jag körde upp vår NSX. Vi stack vid åttatiden och var uppe strax innan nio efter en härlig tur på småvägarna upp till Lunda. Dock var sista sträckan upp till Alunda okörbar eftersom den höll på att asfalteras om och var belagd med tung stenkross.
När vi kom fram var konorna redan utställda och banan var klar. Det blev vår gamla favorit V-Sprint, med några tvära böjor i början, A-Sprint i mitten, och sedan lite öppnare längst bort. Vi väntade in några eftersläntrare innan vi höll ett snabbt förarmöte. De flesta har ju varit med flera gånger och vet vad som gäller, men det fanns några rookies också.
Till de erfarna räknar jag Okyo, mig, Speedsterspeed, Petter, Redcat och Error. Även Henrik, Erik, Martin och Mark har varit med innan, och Pasen är en erfaren rattvridare. Fonz, Aarko, Tobias, Anders och Sebbe var dock nya ansikten för mig.
För ovanlighetens skull var det kö direkt. Jag kom inte ut förrän som en av de sista. Jag började med en repa med NSX:en. Den är så fantastiskt välbalanserad när man slår av alla hjälpmedel, och går alldeles utmärkt att balansera med gasen. Så länge man inte trycker för hårt, för då blir det ofelbart vild fyrhjulssladd, bort från idealspåret.. Det hände några gånger..
Alla deltagare verkade vara väldigt körsugna för det var en ständig kö till starten. På gott och ont. Då blir man lätt sittande i sin bil, och det blir mindre snack att sparka däck och snacka bil. Fast det kanske är en fördel i dessa tider.. Lite snack blev det dock. Det verkade som de flesta klarade sig rätt bra. Några var dock lite mer drabbade, bland annat var det dåligt att köra taxi nu för tiden.
Strax efter lunchdags (som alla åt på fältet där det grillades hamburgare i stora lass) började det glida in lite moln. Det blev dock aldrig mulet, utan solen fortsatte att skina över oss. Tiderna sjönk stadigt.
Under eftermiddagen började det dock droppa av lite deltagare. Istället fick vi några extra besökare, bla Rogge från HPC, en proffsfotograf från griddd.se och en gammal knutte på en trimmad Triumph. Trevligt.
På eftermiddagen frågade Error om jag vill prova hans VX220. Det kunde jag förstås inte säga nej till. De är krångliga att ta sig in i och ut ur, men de är makalöst lättkörda. Speciellt i originalskick som Error's kärra. Jag körde 2 repor med den. Den kräver en helt annan filosofi än en överstark kärra som tex NSX:en. Man bara smeker runt den. Jag blev jätteglad. Tack för lånet, Error!
Runt tretiden beslöt vi gemensamt att vi skulle bygga om konbanan för att känna på något nytt. Det blev samma konbana på väg ut, men sedan konfritt (dvs full fart) på vägen tillbaka. Tills den allra sista biten, de sista åtta konorna var åter desamma för att hålla ner farten inför målgången. Lite som vi körde några gånger för tio år sedan..
Inbromsningen från hög fart under sväng tillbaka in i konpartiet är också ett exempel på bra träning för faktiska incidenter ute i trafiken. Vi behöll dock den gamla konbanan ograverad, och det var flera deltagare som hellre körde vidare på den.
Bland annat Sebbe, som egentligen bara var med för att vara tidtagare. När kön började mattas startade han upp sin gamla Subaru, och drog flera pass med den. Han sänkte sina tider för varje repa. Snacka om att han hade ett brett leende när han kom in.
Strax innan det var dags att plocka ihop kom det en kille med en time-attack-racer på släp och undrade om han fick vara med eftersom han behövde kolla sin växellåda. Det fick han förstås. Fast han hann bara köra en enda repa med Pasen som copilot innan någonting hände och han behövde bogsering tillbaka. Trist.
Då var klockan framåt fem och det var dags att plocka ihop. Medan vi körde in konor kom det några regnstänk, men inte många. När vi körde hem var det snustorrt. Jag och Lasse körde småvägar lite längre österut hemåt i bra tempo. Vi var hemma halv sju med underbar dag i minnet.
Tack alla för en trevlig dag..
Dagens konbana: V-Sprint
Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.
Mitt på eftermiddagen lades till en annan bana till; samma bana ut till vändningen, på vägen tillbaka inga konor (dvs full fart) fram till slutet av gamla A-sprinten. Där krävs full broms samtidigt som man skall styra tillbaka in i de åtta sista konorna till mål. I runda slängar var denna bana tio sekunder snabbare.
Kött | Kärra | Pulver | Fett | Grepp | Bästa tid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Speedsterspeed | Lotus Exige Cup, orange | V6, SC, 3.5liter, 350hk | 1250kg, 3.6kg/hk | r-däck | 1:21,81 | ||
Christer | Honda NSX, röd | V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk | 1854kg, 3.2kg/hk | gatdäck | 1:24,30 | ||
Christer | Honda Civic Type-R, vit | R4, Turbo, 2.0liter, 310hk | 1460kg, 4,7kg/hk | r-däck (Toyo 888R) | 1:25,90 | ||
Pasen | Honda S2000, vit | Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk | 1350kg, 5.6kg/hk | r-däck, modifierad | 1:26,06 | ||
Henrik | Vauxhall VX220, blå | Rak 4, turbo, 2.0liter, ca300hk (Stage2) | 1020kg, 3.3kg/hk | r-däck | 1:28,81 | ||
Okyo | Honda Civic EK9, silver | Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk? | 1100kg?, 5.8kg/hk | r-däck, modifierad | 1:29,40 | ||
Redcat | Opel GT, svart | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 312hk (BSR) | 1410kg, 4.5kg/hk | r-däck | 1:30,56 | ||
Fonzeka | Honda S2000, röd | Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk | 1350kg, 5.6kg/hk | r-däck | 1:31,44 | ||
Aarko | Honda S2000, blå | Rak 4, NA, 2.0liter, 240hk | 1370kg, 5.7kg/hk | r-däck | 1:31,50 | ||
Petter | Nissan 370Z, svart | V6, NA, 3.7liter, 328hk | 1615kg, 4.9kg/hk | r-däck | 1:32,32 | ||
Error | Vauxhall VX220, gul | Rak 4, NA, 2.2liter, 147hk | 970kg, 6.6kg/hk | gatdäck | 1:34,63 (1:34,84)* | ||
Pasens kompis | Time attack-racer baserad på Evo, mattsvart | Rak 4, Turbo (? hk) | (? kg) | r-däck, racerbil | 1:37,47 | ||
Anders | Mini Cooper S, ljusblå | Rak 4, NA, 1.6liter, 174hk | 1210kg, 7.0kg/hk | gatdäck | 1:37,84 | ||
Erik | Suzuki Swift Sport, vit | Rak 4, NA, 1.6liter, 136hk | 1130kg, 8.3kg/hk | r-däck | 1:37,91 (1:34,75)* | ||
Sebbe | Subaru Legacy Wagon, svart | R4, diesel, 2.0liter, 149hk | 1580kg, 10.6kg/hk | gatdäck | 1:41,37 | ||
Martin | Mazda Miata (NA), röd | Rak 4, NA, 1.6liter, 115hk | 1120kg, 9.7kg/hk | gatdäck | 1:42,90 | ||
Tobias | Mazda Miata (NA), röd | Rak 4, NA, 1.6liter, 115hk | 1120kg, 9.7kg/hk | gatdäck | 1:44,13 | ||
Mark | Chevrolet Corvette (C6) Z06, orange | V8, NA, 7.0liter, 377hk | 1520kg, 3.0kg/hk | gatdäck | 1:50,90 (1:41,60)* |
Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.
* = Annan förare
Korrigeringar eller andra åsikter?
Det finns fler bilder på de flesta ekipage.
Tiderna
|