Tillbaka |
30 maj 2024
|
Porscheklubben anordnade sin sedvanliga festival runt årsmötet på långhelgen vid Kristi Flygare. I år var festivalen förlagd till Ronneby Brunn i Blekinge. Fredagens slalomtävling var förlagd på en parkeringsplan vid NKT Arena strax utanför Karlskrona. Både Pernilla och jag deltog med vår GT4RS, vilken klassar in i den snabbaste R-klassen som körde på eftermiddagen.
Banan var förlagd på en otroligt guppig parkeringsplan utanför arenan. Ungefär var femtonde meter fanns en avloppsbrunn och mellan dem lutade asfalten rejält. Det innebar att fastän man hade lagt en tajt konbana så skuttade bilen efter varje litet krön. Svårkört, minst sagt. Dessutom var asfalten rejält hal.
Fast det var förstås lika för alla. Alla körde två plus två pass. Först en träningsrunda och sedan direkt en tävlingsrunda. Sedan sist i kön, och därefter två tävlingsrundor. Bästa runda vinner. Pernilla och jag ställde upp i R-klassen med vår GT4RS. Det här året körde herrarna före damerna.
Första rundan var däcken kalla och det var nästan omöjligt att få något grepp. Med följd att bilen sladdade vilt runt varenda kona. Fastän antisladdsystemet fortfarande var påslaget.. Det gick inte mycket bättre på den andra rundan heller. Till nästa omgång lät jag fjädringen var så mjuk som möjligt, och det hjälpte en aning.
Så pass att jag till slut fick tredje bästa tid! Det kändes dock som att det skulle gå att köra betydligt fortare, eftersom det inte var ett idealiskt spår som jag fick till. För Pernilla gick det sämre. Hon ville inte köra så fort när bilen hoppade så mycket, och hon hamnade tyvärr utanför pallen i sin klass.
Dagens konbana: Unik PCS-slalom på guppig parkeringsplan.
PCS använder en startlinje ungefär tio meter innan tidtagningen. Det är för att undvika onödiga kopplingsras efter några våldsamma starter.
Själva banan var lagd som ett knäckt U, med vändpunkten nära startpunkten. Första sträckan rakt fram, tvär 90-graders vänster, rakt fram, tvär 150-graders vänster, mjuk 60-graders höger, rakt fram relativt långt till vändpunkten, och sedan tillbaka. Runt vändpunkten fanns det ovanligt många konor, och det var lätt att se fel. Jag vände för tidigt på min testrunda.
Svårigheten var huvudsakligen nivåskillnaderna mellan avloppsbrunnarna. I tävlingsfart skuttade bilen i varje krön. Många av deltagarna I R-klassen bottnade också i varje landning med ett rejält skrap. Dessutom var asfalten rejält hal.
Alla körde två plus två pass. Först en träningsrunda och sedan direkt en tävlingsrunda. Sedan sist i kön, och därefter två tävlingsrundor i följd. Bästa runda vinner.
=> Klicka på en bild för att se den i 900x600.
HR: kl 13-14 |
DR: kl 14-15 |
HS2: kl 15-16 |