Tillbaka |
4 september 2024
|
En sällan skådad blandning av bilar och förare = den perfekta mixen.
I söndags var det dags att köra konbana på Lunda flygfält. De flesta år brukar jag hyra fältet på vårkanten, men det fanns inga datum som passade så detta år blev det istället på höstens första dag. Tidigare år har jag begränsat antal deltagare till max femton, men jag har upplevt att det blivit nästan för mycket körtid så detta år höjde jag gränsen till tjugo deltagare.
Listan fylldes på tämligen fort, och i början av sommaren var det tjugo anmälda. Fast en sålde sin fina Lotus Exige Cup V6 för att cykla downhill (?), en annan skaffade en liten valp, och några andra hade inga lämpliga bilar. Dessutom var det som vanligt några som inte hann skruva klart. Å andra sidan tillkom det nya deltagare under tiden.
Totalt kom det sexton bilar som deltog i slalomkörningen, plus några som bara var åskådare. Från Hondaklubben kom Okyo (som återigen ordnade med utrustning för tidtagning, återigen ett stort tack) med sin snabba Civic, Backman med sin EP3 Type-R, mufasa med en Miata med Honda-motor, lowpass med sin Accord, samt Mange och Emma från Åland med sin läckra RSX.
Från Porsche-klubben kom dels två långväga bilar från Örebro, Magnus och dotter med sin gröna GT4, och Maria och son med sin silvriga Boxster, samt Tommy med sina röda Boxster. Från gamla Speedster-gänget kom Micke som numera kör Miata, och övriga deltagare kom från rejsa, Johan med sitt hembygge, Lasse med sin GT86, Tony med nyinköpt Corsa, Benny med Audi A4, samt Per med BMW 118d.
Jag lyckades dessutom övertyga frugan att följa med så jag fick med två bilar, både vår NSX och vår GT4RS. Blandningen av förare var stor. Maria och frugan var mer eller mindre rookies på slalomkörning, medan jag skulle kalla deltagarna från rejsa, Micke, Tommy och Okyo som väldigt erfarna, med alla andra någonstans där emellan.
Blandningen av bilar var minst lika stor. Benny, Per och lowpass körde mer eller mindre standardbilar, medan vår GT4RS, Martins GT4, Okyos Civic och Johans Warp är byggda för konbana och bana. Övriga körde sportbilar eller snabba bilar som passar för konbana i olika grad.
Jag var för en gångs skull på plats först av alla, strax innan halv nio. Backman kom precis efter mig och strax därefter rullade Okyo in. Vi körde snabbt ut alla konor och satte upp banan, samt fixade tidtagningen. Framåt niotiden när det var dags för förarmöte hade de flesta deltagare hunnit fram, men inte riktigt alla. Några anslöt inom kort, medan Ålandsborna som vanligt kom lite senare.
Som vanligt körde jag en långsam lära-sig-hitta-runt tur med alla förare som inte kört banan innan eller kände sig osäkra på den. Sedan hoppade jag in i vår GT4RS och körde två pass för att starta själva körningen. Det blev (som vanligt) två snabba repor. Tiden för den andra repan (1:21,50) stod sig hela dagen och blev dagens snabbaste.
Nästa förare var Maria, som inte kört konbana tidigare. Som de flesta rookies körde hon försiktigt i början och låg på tider mellan 1:51-1:53. Efter ett tag bad hon mig om tips, och efter att jag hade följt med henne i bilen under två repor sänkte hon sig gradvis ner till 1:43,53. Det känns superskoj att kunna hjälpa till. Snyggt kört. Fast sonen var lite snabbare på 1:38,97.
Frugan inledde också med tider mellan 1:49-1:53, och efter att jag följt med henne några gånger sänkte hon sig till 1:39,15. Återigen, snyggt kört. Martin körde otroligt jämnt, och förutom den första prova-på repan körde han elva repor med tider mellan 1:31,97 och 1:34,81. Dessutom blev det inte en enda konträff. Mycket konsistent och fin körning.
Tommy tävlar i Porscheklubbens slalomcup med sina röda Boxster och är en mycket erfaren rattvridare. Tiderna varierade sig lite mer, men han lyckades till slut sätta 1:30,41 som bästa tid. Körningen såg både stabil och snabb ut. Tjusigt. Micke vet hur man gör, och med halva motoreffekten i sin Miata jämfört med Tommys Boxster satte han fina 1:32,41. Tumme upp.
Backman har varit med förut och börjar bli riktigt snabb i sin Civic Type R. Efter ett gäng konträffar (där han var nere på 1:31,56) lyckades han till slut med en repa på 1:33,66. Bra kört, men undvik de där konorna ;-)
Nästa förare var mufasa som byggt om sin Miata och satt en Honda-motor i den. Tyvärr gav motorn alltför mycket effekt för drivaxlarna, som gick av när han körde den första repan. Snopet. Det är första gången (vad jag minns) som någon har behövt bärgning för att komma hem. Du får komma tillbaka när du lagat bilen.
Benny körde en gammal A3 med minsta motorn, men hittade runt på 1:36,53. Det måste vara fyrhjulsdriften.. Starkt. Johan har gjort ett hembygge med låg vikt i fokus. Kärran är väldigt låg och ser inte ut som något annat. Drivkälla är en Aprilia V-twin som låter fantastiskt. Tiderna låg konstant mellan 1:23,22 och 1:26,37 (förutom första repan), och inte en enda konträff. Som vanligt klart imponerande.
Nästa förare var lowpass som körde en Accord 2.4, tillsammans med sin unga son som verkade uppskatta framfarten väldigt mycket. Bästa tid för denna standardbil blev klart godkända 1:35,56. Stabil körning. Lasse är kanske mest erfaren av alla och körde en lätt moddad Toyota GT86. Alltid snabb. Redan på andra repan satte han 1:24,93 men sedan gick ett kränghämmarfäste sönder och det var färdigkört.
Även Tony råkade ut för strul. Han hade nyligen köpt sin gröna Opel Corsa OPC+ och hade inte lärt sig den ordentligt än. På hans första repa började det ryka oroväckande från bilen, och det såg dyrt ut. Men det visade sig att det 'bara' var en kylarslang som hoppat av. När det väl var fixat blev det ett flertal repor på eftermiddagen, med 1:42,91 som bästa tid innan regnet kom.
Vädret var också blandat. Den första prognosen hade sagt uppehåll fram till sextiden (perfekt), och nästa sade uppehåll till fyratiden (helt ok), men i verkligheten kom regnet redan vid halv tre. Då var de flesta nöjda med dagen. Fastän vi varit sexton bilar hade det blivit mycket körning, och när regnet kom gav de flesta upp och åkte hem.
Jag hade inte tid att köra så mycket, men jag hann med några repor med vår NSX. På morgonen satte jag en tid 1:21,62, som jag sänkte till 1:21,53 på eftermiddagen. Tre hundradelar långsammare än GT4RS:n.. Någon frågade mig vilken som är bäst av dem. Det går egentligen inte att svara på, men på en konbana är GT4RS:n definitivt mer lättkörd. Men uppenbarligen inte mycket snabbare..
Framåt lunch anlände Mange och Emma från Åland med sin blåa Acura RSX. Den både ser och är snabb. De delar på bilen och hann med fyra repor var innan det var dags att åka tillbaka till färjan. Manges bästa tid blev 1:33,91 och Emma satte 1:41,40. Bra kört, som alltid. Välkomna tillbaka till er "närmaste" konbana nästa gång också.
Sista deltagaren anlände en stund efter lunch eftersom lördagskvällen varit blöt. Per körde ingen av sina snabba bilar utan sin vita "snåljåp", en BMW 118d, eftersom han bara var på tillfälligt besök från Göteborg. Han hann bara med fyra repor, och satte 1:38,35 på blött underlag som bästa tid. Inte lätt.
När regnet kom var vi några tappra själar som fortsatte köra. Det var huvudsakligen Micke, Tommy, Backman och Tony som turades om att nöta linjen efter tre. Även jag körde några repor eftersom jag gillar att köra när det är blött. Gränsen mellan grepp och inte-grepp blir mycket bredare och det är enklare att ligga nära gränsen när man kör.
I vilket fall som helst var alla nöjda så småningom. Halv fem stängde vi ner och packade vi ihop konor och tidtagning. Sedan körde jag som vanligt småvägar hem, den här gången med Backman som hängde på bakom mig hela vägen in till Upplands Väsby. Sedan återstod det bara att tvätta bilar och börja torka kläder.
Ett stort tack till alla glada deltagare som förgyllde dagen..
Dagens konbana: V-Sprint
Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.
Kött | Kärra | Pulver | Fett | Grepp | Bästa tid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Christer & Pernilla | Porsche GT4RS, röd | Boxer 6, NA, 4.0liter, 500hk | 1588kg, 3.2kg/hk | r-däck | 1:21,50 (C) 1:39,15 (P) | ||
Christer | Honda NSX, röd | V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk | 1854kg, 3.2kg/hk | gatdäck | 1:21,53 | ||
Johan | Warp1 hembygge, silver | Twin, NA, 1.0liter, 125hk | 519kg, 4.2kg/hk | r-däck, bygge | 1:23,22 | ||
Lars | Toyota GT86, vit | Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk | 1314kg, 6.6kg/hk | r-däck, moddad | 1:24,93 | ||
Okyo | Honda Civic EK9, silver | Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk | 1100kg?, 5.8kg/hk | r-däck, moddad | 1:27,50 | ||
Tommy | Porsche Boxster 986, röd | Boxer 6, NA, 2.7liter, 220hk | 1400kg, 6.4kg/hk | gatdäck | 1:30,41 | ||
Magnus | Porsche GT4, grön | Boxer 6, NA, 4.0liter, 400hk | 1504kg, 3.8kg/hk | gatdäck | 1:31,97 | ||
Micke | Mazda Miata, svart | Rak 4, NA, 1.6liter, 110hk | 1135kg, 10.3kg/hk | gatdäck (?) | 1:32,41 | ||
Backman | Honda Civic Type-R, grå | Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk | 1280kg, 6.4kg/hk | gatdäck (?) | 1:33,66 | ||
M@nge & Emma | Acura RSX, blå | Rak 4, NA, 2.0liter, 212hk | 1180kg, 5.6kg/hk | r-däck | 1:33,91 (M) 1:41,40 (E) | ||
lowpass | Honda Accord 2.4, silver | Rak 4, NA, 2.4liter, 190hk | 1500kg, 7.9kg/hk | gatdäck | 1:35,56 | ||
Benny | Audi A3 1.8Ts, guld | Rak 4, Turbo, 1.8liter, 179hk | 1450kg, 8.1kg/hk | gatdäck (?) | 1:36,53 | ||
Per | BMW 118d, vit | Rak 4, Turbo, 2.0liter, 143hk | 1395kg, 9.8kg/hk | gatdäck | 1:38,35 | ||
Maria & David | Porsche Boxster 986, silver | Boxer 6, NA, 2.7liter, 220hk | 1340kg, 6.1kg/hk | gatdäck | 1:43,53 (M) 1:38,97 (D) | ||
Tony | Opel Corsa OPC+, grön | Rak 4, Turbo, 1.6liter, 211hk | 1318kg, 6.2kg/hk | gatdäck (?) | 1:42,91 |
Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.
Klicka på resp bild för 900x600. Klicka igen för att stänga.
Korrigeringar eller andra åsikter?
Det finns fler bilder på de flesta ekipage.
Tiderna
|