Tillbaka |
13 november 2006
|
Igår tog jag ledigt för att klara av steg 2 i racingskolan. Efter en snabb tur med en instruktör i följebilen var det dags att krångla sig ner i formelbilen för några uppvärmningsvarv bakom följebilen i idealspåret. Kändes underbart att vara tillbaka tre centimeter över asfalten..
Efter en kort paus då några killar i Formel Opel körde racetest och en annan kille sedan fick åka med i en Ariel Atom 2 på banan var det sedan dags för fria varv. Det vill säga, inga hastighetsbegränsningar men med omkörningsförbud förutom på långa rakan. Med fokus på spårval och körteknik istället för varvrekord.
Efter ett par rätt långsamma varv byggde jag upp tempot och försökte hitta rätt spår runt banan. Speciellt i den svåra torparsvängen, en 180-graders kurva som nyper ordentligt på slutet. Efter det första passet var instruktörens betyg att det ser mycket bra ut med bra broms- och växlingspunkter, välbalanserad insvängning och gaspådrag samt utmärkt spår med hjulen bara en decimeter från konen vid apex.
Men jag tänkte att lite närmare kan man väl sätta spåret! Och efter andra passet var betyget att nu är framhjulet två centimeter från konen, varje varv. Inget mer att göra där..
Jag var nere på 1:12 på de flesta varv som det inte var gulflagg på, men det var en kille som annars tävlade i kart som två gånger var nere på 1:11, så nu har jag ett nytt mål nästa gång!
>> Nästa dag