Tillbaka |
1 augusti 2014
|
Fredag 27/6 |
Fredagen 27 juniVi flög över direkt efter jobbet på torsdagskvällen för att sova över hos våra kompisar i England. Det blev en rätt tidig kväll eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter. Både jag och frugan skulle dit tillsammans med Micke, samt två stycken Richard. En av dem åkte med oss. Vi tog en genväg dit och var framme rätt skapligt. Man kan lugnt säga att upplevelsen börjar redan innan man kommit in. Utanför entren fanns nämligen parkeringsplatsen för de som kommer med superbilar. Där stod tex en sprillans McLaren P1, Ferrari F40, Lamborghini Aventador, och Mercedes SLR bland alla andra Ferrari, Maserati, Porsche, Aston Martin, Bentley, med mera, mm.. Väl inne slog vi oss ner på en läktare medan vi väntade på Richard #2. Vi såg bla Hondas F1-vinnare från 1967, 30/40-talare från tex Maserati och BRM, Lotus F1 med JPS-design som Ronnie körde, flera W196:or som bla Fangio och Moss körde, Audi's IMSA-bil, Porsche 936 Longtail, Nissan R390, Alpine A610 från Le Mans, McLaren M8, och en hel binge andra bilar från F1, GT, Endurance mm. Efter det kom det ett helt gäng hojar farande, allt från 30-talet till nya. Majoriteten var nog antingen från Honda eller Suzuki från 60-tal, 70-tal, 80-tal och 90-tal. Efter dem kom återigen ett gäng F1-bilar. Mest av alla lät nog Ferrarin från ifjol.. Gött! När alla var samlade tog vi en promenad genom de depåtält som ligger norr om godset. Det fanns mycket att titta på, lyssna på och lukta på så det tog en stund. Det var tex Mercedes' måsvingetransportör inklusive måsvinge, amerikanska muskelbilar, Red Bull's tält där jag fastnade för deras Gran Turismo Vision-bil, i princip en täckt F1-racer! Det var första gången jag sett den i verkligheten. Grym! Det fanns allt från tex Renault-racers från 1902 till 2014, Benz-racers till 1926, Mercedes silverpilar med rak åtta, en unik 300 SLS från 1957, Waldegårds Safari-racer, Hakkinens DTM-racer, Renault 5 Turbo, Alpine A110 Longtail, en udda Renault Montlhery Coupe från 1926, Hondas F1-bilar och GP-hojar, McLaren-racers, till Porsche 904, Lancia 037, Bentley GT3-racers och McLaren F1 GTR som rullade förbi. Det finns även massor med kändisar på plats. Jag stod tex bara 2-3 meter från Kenny Bräck, som senare satte lördagens näst snabbast tid med just McLaren F1 GTR. Efterhand kom vi fram till McLaren's specialutställning, där de bland annat premiärvisade sin nya 650S GTR. Fast vi fastnade nog mest för deras 'vanliga' 650S. Den kan ju användas på gatan också. Efter det kom vi fram till själva godset Goodwood, där Mercedes' 120 år hyllades med ett ståtligt monument. Vi gick dock inte in utan parkerade oss precis framför medan det återigen körde förbi en massa godsaker på banan; tex gamla silverpilar och andra veteraner, helt nya Ferrari California T, Tesla S, BMW M4, Lexus RC-F, Ariel Atom 3.5R, Boxster GTS, 911 Targa, DB9, Mustang, Vauxhall VXR, VW XL1, mm. Det kom även halvgamla Ferrari 250 GTO, 30/40-tals Maseratis, 50-tals Ferraris, Lotus Eleven, Jaguar D-type, halvnya Maserati MC12, antika Bentley-racers, Benz-racers. Allra häftigast var nog när Renaulten från 1902 for förbi med ordentlig sladd som både förare och co-driver behövde burka emot.. Fastän läget var perfekt, stämningen hög och vädret utmärkt så lyckade vi gå vidare. Vi kom till Cartiers gräsmatta där ca 30-40 fantastiska bilar stod och väntade. Det var allt från fabulösa Maserati, klassiska Lamborghini, fruktade AMC AMX, fina Mustanger, Ford GT40, De Tomaso Vallelunga, Bristol Fighter, koncept som Mazda RX500, Peugeot 908, till fula Lister Storm. Och ATS 3000, amerikanska 50-talare, tyska 30-talare, mm. Vid det laget var vi rätt möra så vi delade på en flaska skumpa medan vi tog igen oss. Fast det dröjde inte länge förrän 'dagens superbilar' lockade. Där stod tex Koenigsegg One:1, två Ferrari LaFerrari, McLaren P1, Porsche 918, Pagani Hyuara, Mercedes SLS, Lamborghini Huracan, BMW i8, Lexus LFA, Spykers, Nobles, Arash, Aston Martins, inklusive deras Gran Turismo Vision. Utomjordisk! Helt plötsligt var klockan tre och alla kände att det var hög tid att äta lunch. Fast det blev bara en snabb macka så vi inte skulle missa allt för mycket :-) Efteråt drog vi oss söderut till 'the moving motorshow'. Där stod tex Mercedes Gran Turismo Vision som bara är för fet. Där fanns även en binge tillverkare som visade sina vanliga modeller, allt från Ferrari Speciale, Elemental RP1, Boxster GTS, till helt nya Abarth Biposto. Med flera. Nu började det snart bli dags att dra sig hemåt och vi hade inte ens varit över banan på andra sidan! Så vi tog oss över vid starten och drog oss norrut. Vi fastnade en lång stund i Mercedes rejält stora monter där de visade alla sina bilar, bara i vitt. Och en SLS-racer i silver utanför. Solida! På vägen upp såg vi bland annat GTA Spania, Lotus alla modeller, helt nya Honda NSX och CTR, BAC Mono och David Brown Automotive's DB5-inspirerade DBA som Richard och Richard fastnade ordentligt för. Ett äkta brittiskt val! Själv blev jag väldigt imponerad av den vita NSX:n som såg bättre ut i verkligheten än på bild.
Lördagen 28 juniPå lördagen blev vi en annan skara. Det var jag, Micke, hans son, hans ena dotter och hennes kompis. Den här dagen var det en Alfa 8C som väckte mest intresse på vägen in. Vi hann precis in på området när Red Arrows åter gjorde en mycket uppskattad flyguppvisning. Efteråt satte vi oss på en läktare med utmärkt utsikt över banan och godset mitt emot, där vi stannade kvar hela förmiddagen och njöt av underhållningen.. Det var en salig blandning av bilar och hojar; långsamma, snabba, mycket snabba och extremt snabba; helt nya, halvgamla, gamla, helt antika.. Lite efter tolv gick vi förbi Hondatältet (jag smet in förstås) och åt burgare. Under tiden gjorde ett massivt stort Vulcan bombflygplan. Det består nästan bara av en stor deltavinge och det kan flyga så långsamt att det ser ut att stå stilla i luften. Imponerande! På vägen tillbaka gick vi förbi en massa nya tält. Där såg vi bla fler Koenigsegg, några nya koncept som Seat Cupster, VW Golf Roadster innan vi gick tillbaka till läktaren. Vi stannade en bra stund medan ändlösa mängder fantastiska bilar körde förbi. Mest minnesvärt var nog när Christian Hoy glömde bromsa och kraschade genom fem-sex höbalar innan hans Nissan GT-R Nismo stannade.. Det blev bara skrot av den, men Hoy klarade sig fint. När han väl hittade sina solglasögon igen.. Medan banan återställdes blev det pausunderhållning. Först var det stuntkille på hoj som passade på att bryta mot alla naturlagar som finns, precis framför oss. Sedan kom det en kille i så kallad Legend-racerbil.. Legendsbilarna är racerbilar i 5/8-delsskala av amerikanska coupéer från 1930-40 tal, med Yamahamotor FJ1200 på ca 140hkr. Han körde som besatt, dvs han snurrade runt med bilen som besatt. Han hade full kontroll hela tiden, men det bara svängde och svängde. Han kunde även låsa ett framhjul så att bilen snurrade runt av sig själv med rykande bakdäck.. Mest otroligt var när han hoppade ur bilen (fortfarande snurrande på stället), sprang över räcket, lånade en kameramobil, sprang tillbaka till bilen, hoppade i, fortsatte att köra rykande rundor med ena handen hållande kameran utanför bilen.. Helt otroligt att se! Man blir ju nästan lite sugen.. När banan var återställd satte körningen igång igen. Fast det höll på att bli en krasch till. Precis framför våra näsor. Det var en Lexus RC-F som överstyrde, fick grepp och höll på att pricka balarna. Han klarade sig dock med några decimeter, och lyckades till och med stoppa rotationen i farten och kunde fortsätta utan att stanna alls. Snyggt! Framåt fyra gick vi bort till GAS, dvs Goodwood Action Sports, där det var Trial, BMX och FMX. De hade byggt ett gäng enormt höga hopp, och det var verkligen riktigt duktiga killar (och en tjej) som var med, för de utförde alla de senaste stunten med olika typer av volter som höjdpunkt. Regnet hängde i luften nästan hela dagen men vi hade med paraplyer så det kom aldrig något.. Fast vid femsnåret såg jag minst tre droppar. Däremot var det kolsvart på himlen runt oss, och hemma hos dem, och i London hade det regnat rejält, flera gånger. Ibland skall man ha tur :-) På vägen tillbaka till parkeringen hittade vi ett nytt område med depåtält i skogen där det stod massor med otroliga bilar; allt ifrån diverse rallybilar bland annat från Grupp B, till Jaguars alla racers, en binge historiska Alfor, några underbara Aston Martin, en svart ERA, Nailton-Rapier, och slutligen en sanslös Fiat-racer från 1926.
|
Lördag 28/6 |