Tillbaka
10 april 2019

7 april 2019

KAK ordnade en familjebandag på Knutstorp, inklusive en mängd extra aktiviteter som exempelvis terrängbana med Landroverklubben. När mina föräldrar sade att de skulle åka dit bestämde jag mig för att hänga med. Mitt största argument var att jag aldrig kört på Knutstorp innan, fastän jag varit där flera gånger.

Jag beslöt mig för att köra Type-R eftersom de andra fortfarande är avställda. Först funderade jag på att ta med r-däck, men när väderprognosen sade att det skulle bli lite kallare på söndagen tänkte jag att det aldrig kommer bli tillräcklig värme i den. Det är fortfarande bra grepp i sommardäcken, och det började ändå bli dags att byta.

Efter att ha övernattat hos mina föräldrar åkte vi tidigt via Norra Rörum, Ljungbyhed och över Söderåsen för att komma dit. En mycket trevlig väg. Vi kom fram rätt tidigt, men det var ändå redan många på plats. Efter en stund var det förarmöte.

Jag var anmäld till ett instruktörspass där det var obligatorisk med hjälm. Jag antog att det var relativt fri körning under instruktionsledning, men det visade sig vara kolonnkörning efter en instruktörsbil. Med begränsad hastighet och förbjuden omkörning. Det passade inte mig.

Istället lyckades jag omedelbart byta till ett annat typ av aktivitet ordnad av MS-R. Där var det i princip fri körning, vilket passade mig utmärkt. Nackdelen var att det första körpasset redan hade börjat, och plötsligt blev det bråttom om jag skulle hinna ut.

Jag sprang bort till bilen och började varmköra direkt. Jag slet upp min Performance-box men den hann inte få någon satellitkontakt. Jag hann inte heller montera min GoPro, utan jag drog bara på mig hjälmen och handskar innan jag började köra ut.

Det var relativt tomt på banan när jag körde ut så jag fick ett par varv i relativt lugnt tempo medan jag värmde däcken och började memorera banan. Sedan kunde jag börja gasa. Banan är väldigt slingrig och även tämligen kuperad så det gäller att hålla rätt linje och rätt fart genom alla utmanande partier.

Efter några varv började jag få skaplig kläm på spåret och började känna mig alltmer nöjd. Fast jag fick inga tider eftersom boxen inte fick kontakt, och efter en kvart började jag fundera på att åka in i depån. Bara ett varv till.. När jag kom ikapp ett annat lite långsammare ekipage rullade jag ett långsamt varv innan jag styrde av.

Sedan blev det fika och däckspark en stund innan det var dags igen. Nu hade jag hunnit montera kameran och se till att boxen fått GPS-kontakt. Eftersom däcken fortfarande var rätt varma kunde jag sätta bra fart rätt omgående. Efter några varv kom det upp en grå GT3 i backspeglarna.

Efter att ha släppt förbi den på rakan hängde jag på, och lyckades sedan hålla ungefär samma tempo genom alla knixiga partier. Väl ute på rakan drog den förstås iväg, men snart var jag ikapp den igen. På det sättet lyckade jag komma ner till en varvtid på 1:10.7, vilket jag är väldigt nöjd med.

Sedan blev det några varv på 1:11-1:12 innan jag avbröt relativt tidigt. Däcken skulle ju hålla för hemfärd till Stockholm också. Fast jag hann med ytterligare ett körpass innan vi behövde åka vid två-tiden. Nu glömde jag slå på R-läge, men jag lyckade ändå komma ner till 1:13 när jag jagade en sprillans 991 GTS tills han gick in i depån..

Fast vi behövde åka norrut vid tvåtiden, så jag svängde av efter halva passet. Efter att ha packat bilen och sagt adjö körde vi sedan norrut. Först över härliga vägar på Söderåsen, men sedan fick det bli E4:an hem. Jag hade fått rasta av mig och tog det lugnt nästan hela vägen..

Vilken härlig dag!


Mina bilder


Frugans bilder

Pass 1 (10:45-11:00)
Pass 2 (11:40-12:00)
Pass 3 (13:40-14:00)


>> Mera bilsport