Tillbaka |
20 juni 2017
|
I veckan var det dags att asfaltera Solvalla eftersom det var dags den årliga deltävlingen i STCC. Samtidigt ordnades det Sportbilsfestival där, och vi bokade en plats via Porscheklubben. Det innebar att vi först träffades i närheten och sedan körde i kortege dit. Det innebar också att vi fick köra in på Stallbacken och parkera längs start- och målrakan. Helt perfekt.
Sedan köpte vi till läktarplatser för att se ordentligt. STCC har ju övergett de senaste årens trista siluettbilar och återgått till 'riktiga' bilar, vilket jag tycker är mycket mer intressant. Sedan har ju VAG överlägset flest bilar med VW, Seat och Audi, men även Honda och Kia deltar med ett par bilar. Andra klasser är Legends, Clio Cup och några olika klasser Rally-X.
Det blev en stekhet dag med alltmer brännande sol. Först satt vi på inomhusläktaren, men efter lunch satte vi oss utomhus. Som tur var hade vi fått med oss solkräm, annars hade vi garanterat bränt oss. Vi delade även med oss till en klubbkompis, och i gengäld fick jag låna ett objektiv av honom. Totalt tog vi ca 1150 bilder, men uppåt 300 bilder blev suddiga på grund av stängslet framför banan.
Men inte nog med att det blev en het tävlingsdag på banan. Jag hade även bokat in mig på den trackday som arrangerades efter tävlingarna. Jag ville helt enkelt testa att köra några varv på samma bana som STCC körs på, och eftersom banan byggs och bryts upp varje år var det enda tillfället i år. Och det var även första tillfället någonsin för den delen.
Efter att ha missat förarmötet (pga obefintlig information) fick jag till slut skriva in mig, och kunde lajna upp med de andra vid sextiden. Så småningom fick köra ut till depån på innerfältet, och efter ett nytt förarmöte där reglerna var: ingen omkörning, ingen påkörning, och ingen krasch, var det äntligen dags.
Vi blev indelade i grupper om fem bilar, som alla körde efter en Safety Car. Tanken var att ha ett stort avstånd mellan alla bilar, men safetybilen körde lite för långsamt så efter några svängar var alla i kapp och fick åter lugna ner sig. Banan ser väldigt tvär ut från 'utsidan', men i verkligheten är flera av svängarna väldigt snabba.
Både svängen in och svängen ut från start och målrakan kan man köra riktigt fort genom, mycket på grund av att de är en aning doserade. Sedan är förstås hästskon efter långa rakan och även svängen därefter tämligen tvära. Men totalt sett var det en riktigt trevlig bana med bra variation. Tyvärr jag fick inget riktigt rent varv, men bästa tiden blev åtminstone 0:53.
Efter 5-6 varv var det dags för nästa grupp, och vi körde in i depån. Vi var där totalt 15 bilar med fem bilar i varje grupp, så det blev tre olika grupper. När den sista gruppen kom tillbaka in i mål gjorde vi oss klara för ett nytt pass, men istället blev vi kallade till ett nytt förarmöte. Det visade sig att polisen av oklar anledning hade dragit in tillståndet för oss, och därmed var körningen slut. Trist!
Fast jag är mycket glad att jag fick köra åtminstone 5-6 varv runt, för det är alltid trevligt att känna på en ny bana, och det här var ju eventuellt både första och sista gången. Nu kommer det att vara lättare att förstå vad STCC-förarna gör ute på banan när de är på Solvalla.
AutoMotorSport Sportbilsfestival |
STCC |
DrivingAcademy Trackday |