Tillbaka |
19 oktober 2016
|
Kvalen var redan igång när vi anlände på fredagen och luften fylldes av förtjusande motorvrål från Ferrari, Porsche, Cobror, Jaggor och mycket mera gött. Vi började med att gå runt i depån och studera alla fina åk. Det som är mycket speciellt med sådana här arrangemang är att det inte är några avspärrningar, utan man kommer mycket nära.
Det innebar att jag tex kunde stå precis bakom ett av de mest värdefulla åken, en dåtida ombyggd och mycket välkänd Ferrari 250 GT "Bread Van", utan att någon höjde ett ögonbryn eller ens var i närheten! Den kanske är värd runt 50 miljoner.. En makalös upplevelse!
Det enda "problemet" är att till slut har man sett så många godbitar att man blir lätt blasé. Både första, andra och femte äkta Cobran är som magneter, men den tjugonde i raden imponerar inte lika mycket. Sedan var där minst lika många Jaguar E-type, Porsche i mängder, till och med 550 och 904. Och det var bara en klass!
Spa Classic är uppdelad i fem klasser:
"Bread Van" körde i Trofeo Nastro tillsammans med ett gäng 250 GTB, 250 LM, 275 GTB, Maseratis, och några Alfa Romeo Giulia TZ. Imponerande att se dem att ge järnet i dessa skönheter, men tyvärr alltför få för att fylla Spa. Varvet är nämligen mer än sju kilometer runt, och det blir lite tyst mellan bilarna ibland.
Cobrorna dominerade Sixties Endurance genom att vara på åtta av de tio bästa platserna, men det var även många E-types, Porschar och många andra roliga åk som deltog. Det var även en av de roligaste klasserna att titta på eftersom det kom bilar kontinuerligt runt banan. Plus att många verkligen körde på gränsen, så det blev lite snurrningar och annat också.
Häftigast i Classic Endurance var enligt min mening alla Lola T70 som både låter och går så himla bra. Men där fanns även många Ford GT40, Porsche RSR, massor med Chevron, några Corvette C3, Ferrari Daytona och tex Porsche 908, 910 & 935. Helt enkelt mängder med godbitar. I denna klass fanns det också många deltagare vilket är bra för åskådarna. Svårt att slita sig, helt enkelt..
Mest "normala" är bilarna i Heritage Cup. De är ju baserade på standardbilar, fast helt ombyggda för racing. Klassen domineras av Ford Capri & Escort, men det finns nog fler BMW med, samt några Mustang och Camaro, och till och med en gammal fyrkantig Volvo 240. Dessa var ju dominerande under ett par år på 1980-talet.
Den allra snabbaste klassen är förstås Grupp C. När de andra klasserna hade varvtider på runt 3 minuter, låg dessa på 2:15. Tyvärr var det inte så många deltagare, men då de är snabbare blir det mindre väntetider mellan bilarna. Och dessutom är ljudet från dem helt makalöst..
På fredagen var vädret dessutom riktigt varmt och skönt, så det blev en riktig härlig dag. På lördagen var det bättre väder än prognosen som hade sagt regn, men det blåste en kall vind hela dagen så det blev lite kallt så småningom. Speciellt Lasse hade svårt att hålla värmen, men han ville inte slita sig från racingen ändå :-) Istället köpte vi varsin varm mössa.
På söndagen drog jag på mig regnställ för det skulle komma regn. Fast det blev bara några droppar, och till slut blev det för varmt så det åkte av istället. Nu var det också betydligt fler besökare på plats, inklusive många bilklubbar som ställde upp klubbvis på olika ställen i depån.
Bland annat var där minst 40 Honda NSX på söndagen, plus en NSX av den nya generationen! Jag passade förstås på att provsitta den :-) Ujujuj så bra det kändes.. Tyvärr kunde vi inte stanna hela dagen, utan under eftermiddagen var vi tvungna att börja åka tillbaka. Fast vi hann se de första varven när 60's Endurance startade. En härlig syn!
Fredag 13/5 : |
Lördag 14/5 : |
Söndag 15/5 :Efter lunch : |