Honda S360

Historia

På den nionde Tokyo Motor Show i oktober 1962 gjorde prototypen Honda Sports 360 sin officiella debut. På utställningen stod både en silver metallic S360 och en röd S500. Det här var föregångarna till Honda's första tillverkningsklara bil.

Motorn var en helt ny vattenkyld rak fyrcylindrig motor med överliggande kamaxlar och fyra förgasare, som utvecklade 33 hästkrafter utifrån 356 cc vid den tidigare oöverträffade nivån 9000 varv per minut.

Honda hade förstått att motorn på 360 cc var för svag och hade redan börjat konstruerat en större motor på 492 cc med 52 mm borrning och 58 mm slaglängd.

Bilen hade också en stålkaross, en femväxlad manuell växellåda och den för en bil mycket ovanliga lösningen med en kedjebaserad slutväxel med axlar i aluminium som också tjänstgjorde som kedjeskydd samtidigt som de var länkarmar för den individuella bakfjädringen.

S360 började aldrig tillverkas, utan istället lanserades den förbättrade S500 direkt efter den tionde Tokyo Motor Show i oktober 1963.

Uppdaterad 2005-06-06