Honda S500

Historia

Honda S500 började att säljas direkt efter den tionde Tokyo Motor Show i oktober 1963, vilket gjorde den till första serietillverkade personbilen från Honda, precis ett år efter att S360 visades.

Produktionsversionen av S500 var ordentligt förbättrad jämfört med prototypen. Den var 135 mm bredare och hade bland annat en större motor på 531 cc.

Den hade en motor med specifikationer som på en Formel 1-bil; dubbla överliggande kamaxlar, fyra förgasare, nållagrad vevaxel och med en rödmarkering på 9'500 varv per minut.

För att förstå vilken sensation Honda Sports var, måste man jämföra med övriga bilar från Japan vid den här tiden. Nästan alla bilar hade ett motorblock i järn och normallt bara en förgasare. Om modellen hade två förgasare, ansågs det vara en "sportmodell". Jämfört med dessa motorer var Hondan nästan som från en annan planet.

Den serietillverkade versionen hade en motor på 531 cc (54 x 58 mm) som utvecklade 44 hästkrafter vid 8'000 varv per minut, vägde knappt 700 kg och kunde nå en toppfart på 130 km/h. Den använde en fyrväxlad växellåda med synkronisering på de tre högsta växlarna. Slutväxeln använde en kedja i oljebad och drev bakhjulen. Den hade individuell fjädring på alla fyra hjulen. Framtill användes torsionsfjädring medan baktill användes diagonallt placerade stötdämpare kopplade till respektive kedjelåda.

Med så mycket högteknologi inrymt i en så liten kaross, borde man kalla S500 för en "liten gigant". Ändå var det dess vackra kaross som också fångade många människors uppmärksamhet.

Även med moderna mått, har S500 ett bra utseende. Tungt influerad av den tidens små brittiska sportbilar, förkroppsligade S500 Soichiro Honda's djärva ambitioner. Han besökte konstruktionsavdelningen minst varannan dag för att se till att bilen utvecklades exakt på det sätt han ville.

Som ny såldes den för motsvarande $1,275. Som tillbehör erbjöds en hardtop i fiberglas. Det tillverkades 1'363 st S500 mellan oktober 1963 och september 1964 (136 under 1963 och 1'227 under 1964), när den efterträddes av S600.

Uppdaterad 2005-06-06