Historia
Redan när S600 började säljas var utvecklingsavdelningen upptagen med att konstruera en ännu starkare version, det som skulle komma att bli S800.
S800 visades för första gången på 1965 års Tokyo Motor Show, och började säljas 1966. På denna modell gjordes det signifikanta designändringar både framtill och baktill. S800 fanns från början som både cabriolet och coupé, och de tidiga bilarna erbjöds som tidigare både i standardversion och i specialversionen "SM".
Motorvolymen hade ökats till 791 cc vilket resulterade i 70 hästkrafter vid 8000 varv per minut, ändå hade denna modell en bränsleförbrukning på endast 0,67 liter/mil (35 mpg).
Bilen nådde en toppfart på 160 km/h, vilket gjorde den till en "great 100 mile per hour car" som Honda brukade uttrycka det i sina annonser.
De första 752 cabrioleterna och 242 coupéerna hade samma kedjedrivna och individuella bakfjädring som sina föregångare. I maj 1966, endast fyra månader efter dess försäljningsstart, genomgick sedan S800 en stor förändring. Honda ersatte dess komplicerade bakfjädring i aluminium, med en enklare stel axel med fyra tvärlänkar och ett Panhard-stag.
Efter ytterligare 604 cabrioleter och 69 coupéer, byttes trumbromsarna fram mot skivbromsar.
Nästa signifikanta ändring kom när den uppdaterade versionen S800M introducerades i februari 1968. Den var en förfinad och lyxigare uppdatering av S800. Medan motorn ej förändrades, blev S800M utrustad med saker som fabriksmonterad självsökande radio och en förbättrad värmeanläggning.
Den var tänkt för den amerikanska marknaden och bland annat även andra dörrhandtag, markeringsljus på sidan, dubbla bromskretsar, olika bakljus för olika marknader, säkerhetsrutor, effektivare förbränning med mera. (Honda visade till och med en "USA Model" i sina reservdelskataloger och handböcker, men inga S800, eller S500 eller S600 för den delen, importerades officiellt till USA för försäljning via återförsäljare.)
Men alla ändringarna var tyvärr bortkastade, eftersom den högt varvande motorn släppte ut för mycket avgaser. Nya avgas- och säkerhetsföreskrifter introducerades i USA och S800 krävde för mycket anpassningar.
Den sista S800M rullade ur fabriken i maj 1970. Totalt 11'536 st S800 tillverkades mellan 1966 och 1970.