Honda S600

Historia

Fastän S500 med en vikt på 725 kg nådde en toppfart på 130 km/h, var den inte direkt överöst med kraft. Väl medveten om detta, konstruerade Honda snabbt en större motor med 606 cc och endast fem månader senare började S600 att säljas.

Honda S600 lanserades i mars 1964 och var den första bilen från honda som erbjöds i två versioner; en cabriolet nästan identisk med dess föregångare S500 och en fastback coupé som introducerades i mars 1965. Utseendet behölls ganska oförändrat, de största förändringarna gjordes framtill med grillen, stötfångaren och strålkastarna.

I denna modell ökades motorns storlek till 606 cc (54,4 x 65 mm). Motorn gav 57 hästkrafter vid 9500 varv per minut och hade en toppfart på 145 km/h. Den öppna bilens vikt var 715 kg, medan den extra plåten på täckta versionen endast bidrog med 15 kg till totalvikten.

S600 var den första 'masstillverkade' bilen från Honda. Först fanns den enbart som högerstyrd, men snart gjordes den även vänsterstyrd för att kunna exporteras till andra länder. (Det fanns ett fåtal handbyggda förserietillverkade S500 med ratten till vänster, två eller tre syntes till och med i några tidiga försäljningsbroshyrer, men alla serietillverkade S500 var högerstyrda.)

Både cabrioleten och coupén fanns i två versioner, en standardversion och en specialversion som kallades SM600 vilken bland annat innehöll andra lacker, finare märken, radio med högtalare och radionantenn i passagerarens solskydd, backlampor, cigarettändare, värmepaket, mer skålade stolar samt en enkelt avtagbar passagerarstol.

Det gjordes betydligt fler S600 än S500. Faktum är att av alla de tre modellerna, med olika motorvolym, var S600 den mest tillverkade. Honda byggde 3'912 cabrioleter 1964, medan tillverkningen steg till 7'261 cabrioleter och 1'519 coupéer 1965. Tillverkningen minskade 1966, eftersom S800 introducerades, till endast 111 cabrioleter och 281 coupéer. Totalt tillverkades 11'284 cabrioleter och 1'800 coupéer under de tre åren.

Uppdaterad 2005-06-06