Honda NSX

Bakgrund

Soichiro Honda var en annorlunda japan. En av hans principer var att man alltid skulle utmana sig själv och bryta sina gränser. Det tillsammans med hans övertygelse att racing var det bästa sättet att utveckla sin teknologi innebar att Honda har satsat på att vinna i Formel 1 flera gånger.

Första gången man satsade på F1 var samtidigt som man började bygga bilar på 1960-talet. Honda ställde upp både som konstruktör och motortillverkare 1964 med RA272. Redan året efter lyckades man vinna ett lopp, Mexicos GP 1965, och 1967 vann Honda Italiens GP med RA300. 1968 förolyckades Jo Schlesser och Honda drog sig ur F1.

Andra gången ställde man upp som motortillverkare till andra F1-stall som Williams, Lotus, och McLaren. Hondas motorer ansågs vara biljett till framgång, och deras kraft och tillförlitlighet innebar att Honda var med om att vinna sex konstruktörstitlar, fem förarmästerskap (Senna 3, Piquet 1, Prost 1) och totalt 71 Grand Prix mellan 1983 och 1992.

Dessa kunskaper och erfarenheter använde Honda för att bryta ny mark inom segmentet för sportbilar. Man plottade in data från liknande modeller i ett diagram där X-axeln visar kvoten vikt/hjulbas och Y-axlen visar kvoten vikt/effekt, och beslöt att den nya sportbilen skulle hamna utanför det konventionella pärlbandet i diagrammet. Projektledaren Shigeru Uehara, Hondas erfarna ingenjörer från F1-stallet och många andra bidrog tillsammans med stjärnföraren Ayrton Senna att skapa NSX, en ny sorts sportbil.

Efter 1992 (och konstruktionen av NSX) har satsningarna inom F1 inte varit lika lyckosamma.

Senaste nytt (maj 2013) är att Honda kommer att bli motorleverantör till McLaren 2015. Målsättningen är förstås att detta nygamla samarbete bli lika framgångsrikt som det förra..

Uppdaterad 2013-05-20