Introduktion
Honda NSX (NC) är världens bästa sportbil, i mina ögon. Visst finns det snabbare eller lika snabba sportbilar, men de är betydligt dyrare, ej tillförlitliga och/eller ej lika lättkörda. Detta är en hyllning till Honda NSX.
Honda hade satt sig i en svår situation genom att den första generationen NSX
var så lyckad. Det är alltid svårt att överträffa sig själv, speciellt om man
redan överträffat sig själv från början. Det betydde att det tog lång tid
innan man bestämde sig hur den andra generationen NSX skulle se ut.
Läs mer >>
Efter många års spekulationer och ändrade beslut visades Acura NSX Concept upp i januari 2012 i Detroit, och
mottogs entusiastiskt. De flesta bedömare verkar vara ense om det verkar vara en värdig uppföljare till den
första generationen NSX.
Läs mer >>
Honda insåg tidigt att dagens och morgondagens behov kräver mer än bara en
effektiv och högvarvande bensinmotor. Efter att ha förkastat idéer med tex
V10-motor bestämde man sig för att konstruera ett nydanande och effektivt
hybridsystem till den andra generationen NSX.
Läs mer >>
Honda beslöt sig för att använda samma grundläggande chassikoncept som i
den första generationen NSX. Det vill säga mittmotor och V6, samt
att flytta de teknologiska gränserna framåt för chassikonstruktion.
Läs mer >>
Inför tillverkningen byggde Honda en alldelles ny fabrik i Ohio, Acura Performance Manufacturing Center (PMC),
som skall specialisera sig på småskalig tillverkning. Den andra generationen
Honda NSX började att tillverkas i
maj 2016.
Läs mer >>
Redan under introduktionen av gatmodellen visades tävlingsmodellen NSX GT3. Den är avsedd att tävla
i FIA GT3 i North American GT under 2017 till att börja med. På grund av FIA:s regler är hybridsystemet
inte kvar utan bilen drivs enbart av förbränningsmotorn.
Läs mer >>
Jämfört med den första generationen NSX är den andra generationen NSX något längre,
något högre, betydligt bredare och med längre hjulbas,
vilket innebär kortare överhäng. Hjulen följer modet och blir märkbart större.
Läs mer >>