Honda S2000

Bakgrund

Ingen vet egentligen när Soichiro Honda bestämde sig för att han skulle börja bygga bilar. Det kan ha varit runt 1958 när Yoshio Nakamura började arbeta hos Honda. Yoshio Nakamura blev senare projektledare för Honda Sports, dvs för sportbilarna, och därefter en högt ansedd ledare för Honda's första F1-stall.

I början av 1959 var den första prototypen, kallad X170, färdig. Som motor hade den en lyftkyld V4 på 360 cc med överliggande kamaxlar, en ganska märkvärdig konstruktion typisk för innovationsandan på Honda. Motorn var monterad fram på en enkel framhjulsdriven plattform endast nödtorftigt täckt av en huv och ett tygtak, helt utan karosspaneler.

Den ersattes 1960 av X190, som hade fått en riktig glasfiberkaross med sportigt utseende. Den hade en något större boxerfyra med bakhjulsdrift och en vanlig stel axel med bladfjädrar

På den nionde Tokyo Motor Show i oktober 1962 gjorde Honda Sports 360 sin officiella debut. På utställningen stod både en silver metallic S360 och en röd S500. Honda hade förstått att motorn på 356 cc var för svag och hade redan börjat konstruerat en större motor på 492 cc.

Direkt efter den tionde Tokyo Motor Show i oktober 1963 började S500 att säljas. S360 försvann tyst. Produktionsversionen av S500 var ordentligt förbättrad jämfört med prototypen. Den var 135 mm bredare och hade bland annat en större motor på 531 cc.

Fastän S500 med en vikt på 725 kg nådde en toppfart på 130 km/h, var den inte direkt överöst med kraft. Väl medveten om detta, konstruerade Honda snabbt en större motor med 606 cc och endast fem månader senare började S600 att säljas.

Men redan när S600 började säljas var utvecklingsavdelningen upptagen med att konstruera en ännu starkare version, det som skulle komma att bli S800. Denna modell hade en motor på 791 cc med 70 hk och nådde en toppfart på 160 km/h.

Den sista versionen av sextiotalets Honda Sports var S800M, som lanserades i februari 1968. Den var en förfinad och lyxigare uppdatering av S800. Medan motorn ej förändrades, blev S800M utrustad med saker som fabriksmonterad självsökande radio och en förbättrad värmeanläggning.

Den sista S800M rullade ur fabriken i maj 1970. Det innebar att produktionssifforna för hela serien blev nästan 26'000 bilar, när Honda stoppade tillverkningen av Honda Sports. En era tog slut.

Se även Tillverkning 1960-talet

Se även Utveckling 1960-talet

Uppdaterad 2005-06-02