Introduktion
Bakgrund
Koncept
Motor
Chassi
Tillverkning
Utveckling
Specifikationer
Färger

NSX - NA
NSX - NC

Honda NSX

Introduktion

Acura NS-X prototyp, 1989 Honda NSX var världens bästa sportbil när den kom, i mina ögon. Visst fanns det betydligt snabbare sportbilar, men de var även betydligt dyrare, ej tillförlitliga och ej lättkörda. Detta är en hyllning till Honda NSX.

1966 Honda RA273, Honda Collection Hall (källa: wikipedia)

När Honda började bygga bilar på 1960-talet satsade man direkt på kungaklassen, Formel 1. Honda vann snart sin första vinst med RA-272, men avbröt sedan satsningen. På 1980-talet återupptog Honda satsningen på Formel 1 som motorleverantör och bla tillsammans med McLaren vann man många segrar. Honda NSX utvecklades med kunskapen och erfarenheter man fick inom F1.
Läs mer >>

Honda HP-X by Pininfarina, 1984

1984 visade Honda upp konceptbilen Honda HP-X som var ritad av Pininfarina. Linjerna var dock för extrema och behövde tonas ner, men Honda NSX är baserad på idéerna bakom detta koncept tillsammans med en önskan om att våga bryta gränserna.
Läs mer >>

NSX motor

Honda NSX hade världens första V6-motor med variabla kamaxlar, VTEC. Det gav motorn på tre liter god körbarhet på låga varv kombinerat med hög toppeffekt på höga varv, maxvarv är 8000 rpm.
Läs mer >>

NSX chassi

Honda NSX hade världens första chassi helt konstruerat i aluminium. Anledningen var att Honda's fokus låg på att vikten skulle bli så låg som möjligt.
Läs mer >>

Honda NSX började att tillverkas i september 1990. Från toppnoteringen året efter på 6.500 bilar sålde Honda mer än 18.500 st NSX totalt. USA var den största marknaden med Japan strax efter. Honda NSX slutade att tillverkas 2005 efter sexton framgångsrika år.
Läs mer >>

Honda NSX Type-R, 1993

Sedan introduktionen 1991 var Honda NSX i stort sett oförändrad. Efter några år borrades upp motorn upp till 3,2 liter och en version med targatak introducerades. 2002 fick Honda NSX ett facelift med bla fasta strålkastare. Dessutom gjordes flera specialversioner som Type-R.
Läs mer >>

Alla versioner av första generationen NSX har samma bredd, längd och hjulbas. Däremot finns det skillnader i höjd, vikt, och interiör längd och höjd. Motorn fick större slagvolym genom att borrningen ökade från 90 till 93 mm, medan slaglängden var konstant. Hjulen växte från 15/16" till 16/17" och slutligen 17/17".
Läs mer >>

Honda NSX Concept, 2012, Geneve Motor Show

2012 visade Honda upp konceptbilen Honda NS-X som förebådar den andra generationen Honda NSX. Denna version kommer att behålla en V6-motor bakom föraren, vara fyrhjulsdriven och fortsätta att driva utvecklingen ytterligare långt framåt.
Läs mer >>

 


Detta är inte en officiell webbplats för Honda Motor Co. Det är inte säkert att informationen är korrekt.
This is not an official web site of Honda Motor Co. It is not sure that the information is correct.

Uppdaterad 2012-04-25
 
Saknas det något? Är något fel? Skicka ett mejl
 
Visa indexsida