Tillbaka
3 september 2024

Konbana

Lunda flygfält

 

Jag har alltid gillat att köra fort.

Sedan 2007 har jag kört konbana flera gånger. Det är nog det överlägset bästa sättet att lära känna sin bil. I trafiken är det ju fel ställe. Kör man bana måste man ha större marginaler, för banräcken brukar vara rätt hårda..

Det finns flera organisationer/nätverk som ordnar körning på konbana. Nackdelen med det är att det brukar vara många närvarande, långa väntetider och därmed relativt lite körning per ekipage.

Då kan man göra som vi har gjort: Vincent på Speedsterklubben har bokat Lunda flygfält privat och sedan har vi varit runt tio bilar där. Då blir det extremt mycket körning :-)

Första gången var hösten 2007. Då drog Vincent samman ett gäng intresserade, huvudsakligen från min gamla arbetsgivare. Eftersom det är rätt svårt att lägga en bra konbana valde vi att använda Automobil's A-Sprint, som hade färdiga markeringar i asfalten.
2007-09-23

Andra gången var sommaren 2008. Då valde vi också Automobil's A-Sprint, som är ett utmärkt redskap för att testa bilens förmåga när det är mycket som händer samtidigt.. Dock kan vi inte jämföra tiderna rakt av eftersom vi stoppat tiden vid målgång (Automobil inkluderar bromsning till stopp, ca 2½ sekund oberoende av bil.)
2008-07-06

Tredje gången var hösten 2008. Då valde vi dock att lägga en annan bana som kombinerar knix med fart, A-Sprinten ut och fullfartschikan hem :-)
2008-09-07

Våren 2009 ordnade Hondaklubben en Challenge-bana på Lunda, vilket jag ville prova. Tyvärr sattes någon kon fel på förmiddagen så de tiderna är bara internt jämförbara.. Men jag var åtminstone 3:e snabbast efter en Ariel och Benci's CRX-racer. På eftermiddagen var banan korrekt satt, men nu hade man istället lagt ner konerna, så de tiderna går inte heller att jämföra. Nu smög sig även en toktrimmad Civic upp framför mig..
2009-05-21

I augusti 2009 hade Vincent åter bokat Lunda. Vi lade ungefär samma bana som förra gången, med både knix och fart. Dock med fler koner än förra gången, så tiderna är inte alls jämförbara. Och den här gången åkte jag med familjeräsern istället.. Helt fel, men rätt kul ändå :-)
2009-08-15

I juni 2010 var det åter dags. Det blev ungefär samma mix av knix och fart, men nu med ännu fler koner än sist så att man svänga hela vägen upp till vändpunkten :-) Fast den här gången var det så himla stekhett att det var dålig fart på kön, det var till och med tomt i banan ibland..
2010-06-06

Nästa tillfälle var i augusti 2010. Det blev ytterligare en stekhet dag med brännande sol och rykande däck. Det blev ännu en ny mix av knix och fart, och nu med en ny blandning av bilar; mest Speedstrar, men också Lotus Exige, Ferrari 575M, Mitsubishi Evo, Mazda Miata och jag.
2010-08-14

Nationaldagen 2011 firades med konbana för rookies. Tanken var att våra fruar/flickvänner skulle introduceras i den ädla sporten. Samt de vänner som ännu inte provat. Till slut blev det min fru, tre kompisar och tre söner som placerade mungiporna uppe vid öronsnibbarna :-)
2011-06-06

Till slut blev det konbana hösten 2012. Det blev en fantastisk dag med fint väder, mycket körning och en permanent banläggning, numera kallad V-Sprint. Ungefär samma kombination av knix och fart som förr, fast exakt markerad med markfärg inför nästa år. Tyvärr kämpade jag mot rejäl understyrning pga alltför breda bakdäck vilket drog ner farten.
2012-09-09

Den sista juni 2013 var det åter dags att nöta lite däck och gagga med trevligt folk. Det regnade på morgonen, men jag körde från regnet och det blev en klart skaplig dag. Tanken var att köra exakt samma konbana som ifjol, men vi mindes fel och rundade två konor annorlunda så tiderna går inte att jämföra. Det spelade ingen roll för vi hade kungligt roligt ändå!
2013-06-30

Hösten 2013 var det dags att introducera min yngste son i den ädla konsten att köra snabbt i en konbana. Efter ett par repor fick han köra själv, och det gick allt fortare. Tyvärr fick jag punka när jag körde min första repa utan passagerare. Istället fick både sonen och jag prova några andra bilar vilket var mycket trevligt. De gick ju också bra! Totalt sett var det en supertrevlig dag med många oerhört breda leenden!
2013-09-14

Nationaldagen 2014 firades med konbana för rookies. Jag fick med mig hela familjen, två från släkten och två från grannskapet, och Vincent fick med sig sin fru. Plus två mer erfarna rattvridare. Det blev en mycket trevlig dag i ett perfekt väder, varmt fast inte för varmt! Jag fick även tillfälle att prova gränserna i vår nya lillbil, samt bekräfta att jag fått tillbaka balansen i den gamla lillbilen tack vare breddade framfälgar och hjulinställning.
2014-06-06

I mitten av september 2014 blev det mer konbana. Det var ruggigt dimmigt på morgonen, men snart lättade dimman och solen sken resten av dagen. Vi var bara nio deltagare så det blev väldigt mycket körning för alla. Den här gången lyckades jag åka av asfalten också. Usch, så skitigt allting blev!
2014-09-14

Årets enda konbana för mig kördes i september 2015. Plus var att jag fick med mig båda sönerna plus båda kusinerna. Minus var att det var väldigt mycket nederbörd på förmiddagen. Fast det är förstås minst lika intressant att testa gränserna på vått underlag! Och på eftermiddagen torkade det nästan upp helt! Men bara nästan.
2015-09-06

Fastän kalendern var full fick det givetvis plats med lite konbana. Dessutom fick jag med mig Benci dit. Det blev dock en övning i vått och torrt. Det regnade hela förmiddagen, men jag lyckades vara snabbast i vätan. Sedan slutade det regna framåt lunch och asfalten torkade snabbt upp. Alla sänkte direkt sina tider med runt tio sekunder. Fast Micke och Lars sänkte mer än mig.. Totalt sett ändå en mycket lyckad dag, precis som vanligt!
2016-08-14

2017 sålde Vincent sin bil och kastade stafettpinnen. Jag plockade upp och med avsikten att fortsätta med samma typ av event. Jag raggade dock några deltagare både på Hondaklubben och rejsa. Det blev 5 Opel, 3 Honda, 2 Peugeot och 1 BMW totalt. Jag passade på att testa gränserna på vår nyaste lillbil, vilket var en upplevelse. Det var dock blött på förmiddagen, men runt lunch torkade det upp, och på eftermiddagen sattes det många fina tider.
2017-05-14

2017 åkte vi till Båstad för Porschefestivalen. En av aktiviteterna var slalomkörning på Ljungbyheds flygfält. Till skillnad från våra vanliga konbanedagar körde man bara två omgångar. Jag fick tionde bästa tid totalt, dvs även inklusive r-klassen som bland annat innehåller GT3, ombyggda bilar och liknande vidunder. :-)
2017-05-26

Hösten 2017 samlade jag ihop ett gäng glada gubbar och brände gummi på Lunda flygfält medan vädret (och leendet) gick från blött till soligt. Det blev mycket körning för alla eftersom vi var bara var sex förare. Sent på eftermiddagen bytte vi bana och körde några pass i Fordklubbens betydligt mer öppna bana. Mycket uppfriskande!
2017-09-10

2018 åkte vi till Stenungsund för Porschefestivalen. En av aktiviteterna var slalomkörning på Trollhättans flygfält bredvid NEVS fabrik. Som vanligt för PCS körde man bara två omgångar. Jag lyckades få tredje bästa tid i klassen, med en hundradels sekund i skillnad, och fick ta emot ett pris på kvällen. :-)
2018-05-11

I början av sommaren samlades ett gäng glada gubbar och brände gummi på Lunda flygfält medan solen gassade stenhårt. Det var så varmt att vi kände oss fullkomligt nöjda mitt på eftermiddagen, och packade ihop. Nu känns det som om jag börjar lära mig nya bilen ordentligt!
2018-06-03

Okyo hyrde Lunda flygfält i mitten på maj. Det blev både blandat väder och blandade deltagare med allt från garvade rävar till färska rookies. Ett bra recept. Det fanns alltifrån racebyggen, Honda, Nissan, Lotus, Opel, Suzuki, Mini, till MB och AMG. Alla som körde hade furstligt roligt. Fast när det började hällregna var vi bara två som fortsatte köra. När det är blött behöver man ju inte köra lika fort för att ha lika roligt!
2019-05-12

2019 åkte vi till Sundsvall för Porschefestivalen. En av aktiviteterna var slalomkörning på Mittsverigebanan. Som vanligt för PCS kör man bara två pass. Jag lyckades få tredje bästa tid i klassen, med tre hundradelar till tvåan, fastän första passet kändes dåligt och andra passet blev kass.
2019-05-31

Okyo hyrde Lunda flygfält i början på sommaren. Vi satte ett tak på antalet deltagare eftersom det är covid-tider, men vi blev ändå fler än någonsin. Hela 18 bilar kom dit. Det var stor blandning med allt från Subaru-kombi och budget-Miata via Mini, Swift, Civics, 370Z, Opel GT, Speedsters, 3st S2000 och Corvette Z06 till Exige Cup, NSX och en ren racerbil. Det blåste hårt, men solen var framme hela dagen och alla körde så det rykte om däcken. En del mer än andra :-)
2020-06-07

Nationaldagen 2021 firades med coronasäkrad konbana. Efter en kall vår hade Sverige fått en värmebölja så det blev en het dag på banan. Det kom en salig blandning bilar: fyra Honda och tre Ford, samt Porsche, Lotus, Mercedes, Opel, Nissan, Subaru och Toyota. Några var erfarna rattvridare och några var rookies, men alla hade lika stora leenden. Till slut tog hettan ut sin rätt för framåt fyratiden var det ingen som orkade köra längre så vi packade ihop tidigt. Ett mycket bra sätt att fira Sveriges Nationaldag.
2021-06-06

2022 åkte vi till Sunne för Porschefestivalen. En av aktiviteterna var slalomkörning på Arvika flygfält. Banan hade hela tre vändpunkter och asfalten var både grusig och hal. Jag vann ändå min klass (HS1). Jag hade även sällskap av frugan, som ställde upp i damklassen (DS1). Premiär. Hon vann andrapris.
2022-05-27

Även Nationaldagen 2022 firades med konbana. Det kom som vanligt en salig blandning bilar: två Honda, Suzuki, Toyota, Genesis, Opel Speedster, Lotus, Clio Junior Cup och ett specialbygge. Några var erfarna rattvridare och några hade inte kört lika mycket, men alla hade lika stora leenden. Fastän solen gassade fortsatte vi köra hela dagen. Ett mycket bra sätt att fira Sveriges Nationaldag.
2022-06-06

Efter en lång och sen vinter blev det premiär av den nya lillbilen i början av maj. Den gick grymt bra. vi var 15 deltagare som njöt av det soliga vädret och det trevliga sällskapet. Det blev mycket körning för alla. Fast sonen och hans kompis kom inte. Däcket gick sönder på E4:an och fastän allt slutade bra blev de avtända.
2023-05-06

2023 åkte vi till Tanumstrand för Porschefestivalen. En av aktiviteterna var slalomkörning på Stora Holm vid Säve flygplats i Göteborg, hela 15 mil från festivalen. Banan låg längs en smal väg med diken och lyktstolpar som svängde nästan 180 grader till en vändplats. Den kändes både farlig och orytmisk. Jag fick inte heller värma däcken innan första repan. Allt trumfades av att vi körde med den nya lillbilen som går fantastiskt fint. Jag kom fyra i min klass (HR) och frugan kom trea i damklassen (DR).
2023-05-19

2024 arrangerades Porschefestivalen på Ronneby Brunn. Den sedvanliga slalomkörningen anordnades på en guppig parkeringsplan vid NKT Arena utanför Karlskrona. Den guppiga ytan var väldigt svårkörd, men det var förstås lika för alla. När jag lät stötdämparna vara i sitt mjukaste läger gick det lite fortare. Jag kom trea i min klass (HR) och frugan kom femma i damklassen (DR).
2024-05-10

Jag brukar hyra Lunda flygfält på vårkanten, men det fanns inga datum som passade så istället blev det på höstens första dag. Tidigare år har jag begränsat antal deltagare till max femton, men detta år höjde jag gränsen till tjugo deltagare. Dessutom fick jag frugan att följa med så jag fick med mig två bilar till körningen.
2024-09-01

>> Mera bilsport